عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز، معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی (راست) در دیداری در بحرین – 25 نوامبر 2013 (عکس از آسوشیتد پرس)

عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز، معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی (راست) در دیداری در بحرین – ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ (عکس از آسوشیتد پرس)

الشرق الاوسط – خاورمیانه محتاطانه از توافق هسته ای در ژنو که میان ایران و ۵+۱ روز یکشنبه امضا شد، استقبال کرد. این توافق تاریخی فعالیت هسته ای ایران را محدودی می کند و کمی از تحریم های اقتصادی علیه ایران را کم می کند.

عربستان سعودی توافق ژنو را «گام اولیه» برای حل بحران هسته ای ایران خواند. این کشور در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد: «از آن جایی که نیت ها خیر است و تا جایی که خاورمیانه و منطقه خلیج عاری از سلاح کشتار جمعی، از جمله سلاح هسته ای باشد، پادشاهی عربستان سعودی به این توافقنامه به عنوان “گام اولیه” برای راه حل جامع تر برای برنامه هسته ای ایران می نگرد.»

در این بیانیه آمده است که ریاض «امیدوار است این گام با گام های مهم تر ادامه یابد و به تضمین حقوق همه کشورهای منطقه برای استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای منجر شود.»

این بیانیه پس از جلسه کابینه در کاخ الیمامه صادر شد. این جلسه بعدازظهر روز دوشنبه در ریاض به ریاست سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد عربستان، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر این کشور برگزار شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه قطر نیز این توافق هسته ای «گام مهمی به سمت تضمین صلح و ثبات در منطقه» خوانده شده است.

در این بیانیه آمده است: «کشور قطر خواهان خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای است.»

کویت نیز از این توافق استقبال کرد. «خالد جارالله» معاون وزیر خارجه کویت به خبرگزاری کویت گفت که امیدوار است این توافق نامه «آغاز راهی برای پیمانی دائمی باشد تا تنش ها را برطرف کرده و ثبات و امنیت را در خاورمیانه حفظ کند.»

وزارت امور خارجه بحرین نیز اعلام کرد: «این توافق به موازات سیاست های بحرین و تضمین ثبات در منطقه با راه حل های دیپلماتیک است. ما خواهان رسیدن به صلح و امنیت جهانی هستیم و می خواهیم خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای داشته باشیم.»

امارات متحده عربی نیز از این توافق استقبال کرد و اعلام کرد: «کابینه امیدوار است این توافق بتواند گامی در جهت توافقی دائمی باشد تا صلح و ثبات را در منطقه حفظ کند و آن را از تنش و خطر هسته ای در امان دارد.»

سوریه که همکاری نزدیکی با تهران دارد، بلافاصله از این توافق استقبال کرد. خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یکی از مقامات وزارت امور خارجه این کشور این توافق را «تاریخی» خواند.

این مقام سوری اعلام کرد: «سوریه بر این باور است که رسیدن به چنین توافقی گواهی بر این ادعا است که به جای تهدید به زور و دخالت خارجی، راه حل سیاسی برای بحران های منطقه بهترین راه برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه است.»

عدنان منصور سرپرست وزارت امور خارجه لبنان نیز این توافق نامه را «تاریخی» خواند و گفت: «این توافق تنش میان غرب و ایران برطرف می کند. این گواه آن است که برای داشتن خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی گامی برداشته شد.»

منصور با انتقاد از مواضع تل آویو درباره این توافق گفت: «اسراییل توافق هسته ای میان ایران و آمریکا را رد کرده چرا که این کشور می خواهد مترسکی از برنامه هسته ای ایران در منطقه ایجاد کند.»

اسراییل از این انتقاد استقبال نکرد و با عصبیت و تندخویی به آن برخورد کرد. بنیامین نتانیاهو به کابینه اش گفت با این توافق جهان به جایی خطرناک تبدیل شده است. «آن چه در ژنو حاصل شد توافق تاریخی نبود، اشتباه تاریخی بود.»

روز دوشنبه نتانیاهو اعلام کرد تیمی به رهبری مشاور امنیت ملی یوسی کوهن به واشنگتن خواهد فرستاد تا پیمان نهایی با ایران با ایالات متحده را به بحث بگذارند.