مراکش: عبدالکریم میناوی

«خانه شعر مراکش» اعلام کرد سیزدهمین نسخه از «جایزه جهانی شعر ارکانه» در سال ۲۰۱۸ به ودیع سعاده شاعر لبنانی اهدا می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، تاکنون شش شاعر خلاق جهان عربی همچون محمد السرغینی شاعر مراکشی در سال ۲۰۰۵، محمود درویش شاعر فلسطینی در سال ۲۰۰۸، سعدی یوسف شاعر عراقی در سال ۲۰۰۹، طاهر بن جلون شاعر مراکشی در سال ۲۰۱۰ و محمد بنطلحه شاعر دیگر مراکشی در سال ۲۰۱۶، دست به این جایزه یافتند.
گفتنی است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون به غیر از این شاعران عربی، شاعرانی از کشورهای چین، آمریکا، اسپانیا، فرانسه، پرتغال، آلمان و نیجر به این جایزه جهانی نائل شدند.
خانه شعر مراکش در بیانیه خود افزود که انتخاب سعاده به عنوان برنده سال جایزه «ارکانه» به خاطر اینکه این شاعر لبنانی در طول نیم قرن گذشته توانسته‌است شعری زبیا با مضامینی بی نظیر بسراید و نقطه عطفی در مسیر قصیده عربی نثر ایجاد کند و به آن افق جهانی دهد.
این شاعر توانسته‌است شعر خود را در یک ترکیب هیجان انگیز شدید برگرفته از بلاغت رمانتیک معاصر، فانتزی، روایت و سیر عرفانی تقدیم کند.
ودیع سعاده متن شعرهای خود را با لهجه‌ای بسیار آرام می‌سرآید و سعی می‌کند زندگی را در یک ساختار نو جلوه دهد.
سعاده از همان مجموعه شعر اول خود با نام «شب برادر ندارد» شیشه مینایی جهان را با دست‌های خود شکاند و به سمت ساخت جهان خود رفت و ذات خود را کالبد شکافی کرد تا غرق در معناهای متفاوتی نظیر پوچی، آرزو، تخیل، پندار، دیوانگی و پرخاشگری و… تأمل کند.