ظریف از تمدید مذاکرت نفعی نمی بیند… کری «چارچوب تفاهم» می خواهد

کری در حال مالیدن چشمان خود در نشست اجلاس امنیت مونیخ که پرونده های «داعش» اوکراین و پرونده هسته ای ایران در آن بررسی می شود (أ.ف.ب)

کری در حال مالیدن چشمان خود در نشست اجلاس امنیت مونیخ که پرونده های «داعش» اوکراین و پرونده هسته ای ایران در آن بررسی می شود (أ.ف.ب)

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، روز گذشته اشاره کرد که با رسیدن به راه حلی میانه در مذاکرات هسته ای موافقت می کند. این قوی ترین دفاع از تصمیم حسن روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر مذاکره با غرب، از سوی خامنه ای به شمار می آید آنهم پس از آنکه روحانی در داخل کشور با اعتراضات شدیدی از سوی مخالفان محافظه کار مواجه شده است.

در حالی که محمد جواد ظریف در دیدار با همتایان غربی خود و مذاکره با آنها در کنفرانس سالانه امنیت در مونیخ مشغول است، خامنه ای حمایت کامل خود را از هر گونه توافق عادلانه هسته ای اعلام کرد.

خامنه ای در سخنرانی خود برای افراد نیروی هوایی ایران گفت: «هر گونه توافقی که ممکن است به آن دست یافت را می پذیرم. البته به طور یقین منظورم توافق بد نیست. نرسیدن به توافق بهتر از توافقی است که به نفع ملت ما نباشد».

ظریف به نوبه خود، خبر مبنی بر گزارش وی به ایالات متحده مبنی بر تحت تأثیر قرار گرفتن شدید نفوذ روحانی در صورت شکست مذاکرات را تکذیب کرد. وی هر گونه تمدید مدت برای رسیدن به توافق هسته ای را به سود هیچ طرفی ندانست، با این حال وی شکست در مذاکرات را پایان جهان نمی داند. وی پس از دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا، و دیدار با مقامات آلمانی، روسی و بریتانیایی در مونیخ افزود: «گمان نمی کنم که هر گونه تمدیدی به سود هیچ یک از اطراف باشد، زیرا این تمدید را ضروری و مفید نمی بینم».

کری به نوبه خود، تمدید مهلت نهایی مذاکرات هسته ای در ۳۱ ماه مارس را دور از انتظار شمرد مگر این که به چارچوب توافق نامه اساسی دست یافت.