۴ کشور غربی خواستار واکنش «مناسب» سازمان ملل متحد به نقض تعهدات «هسته ای» ایران می شوند

تظاهرات ایرانی ها در وین پیش از سفر رئیس جمهور این کشور به بلژیک – عکس از خبرگزاری فرانسه

تظاهرات ایرانی ها در وین پیش از سفر رئیس جمهور این کشور به بلژیک – عکس از خبرگزاری فرانسه

علی خامنه ای رهبر ایران، در مخالفت با جامعه بین المللی که آزمایش های موشکی اخیر ایران را مورد انتقاد قرار داده بود، بر اهمیت برنامه موشکی کشور خود تأکید کرد. تصریحات خامنه ای، که روز گذشته پایگاه اینترنتی وی آن ها را منتشر کرد، شامل انتقاد از دیدگاه های سیاسی داخلی، بدون اشاره به اسامی، بود که خواستار اولویت دادن به مذاکرات با جامعه بین المللی به جای برنامه موشکی هستند. خامنه ای گفت: «کسانی که می گویند آینده در مذاکرات است نه در موشک، یا احمق هستند یا خائن. اگر ایران بدون داشتن قدرت دفاعی به دنبال مذاکرات باشد، مجبور خواهد شد در برابر هر دولت ضعیفی تعظیم کند».

به نظر می رسد تصریحات خامنه ای در پاسخ به اظهار نظرهای سابق علی اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی رئیس جمهور ایران باشد. چرا که رفسنجانی هفته گذشته ذکر کرده بود: «آینده در گفتگو است نه در موشک». روحانی نیز از زمان توافق هسته ای با مجموعه «۵+۱» در بیش از یک مناسبت گفته بود که دولت وی به دنبال گسترش دایره گفتگو و مذاکره با جامعه بین المللی است.

اظهارات خامنه ای هم زمان با درخواست ایالات متحده و انگلیس و فرانسه و آلمان از شورای امنیت بود که خواستار «پاسخ مناسب» این شورا به  آزمایش موشکی اخیر ایران، و عدم رعایت کامل تعهدات توافق هسته ای از سوی این کشور شدند. این چهار کشور در پیامی به اویارزون مارچزی سفیر اسپانیا و مسؤل این پرونده در شورای امنیت افزودند: «آزمایش های موشکی ایران اقدامی تحریک آمیز بود و عاملی برای بی ثباتی تشکیل داد».

این تحولات تنها دو روز پس از اظهارات امیر علی حاجی زاده فرمانده یگان موشکی «سپاه پاسداران» رخ داد که فاش کرد نیروهایش، طی مذاکرات هسته ای با گروه «۵+۱»، به طور مخفیانه اقدام به آزمایش موشکی کرده اند. حاجی زاده از این که «سپاه» این آزمایش ها را از رسانه مخفی نگه داشت ابراز پشیمانی کرد.