سرکوب اعتراضات در سودان؛ جامعه بین‌المللی ابراز نگرانی کرد

شهر خارطوم پایتخت سودان روز گذشته با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی در مرکز شهر، شاهد تظاهرات خشمگینی بود. به گونه‌ای که این شهر به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.
به گزارش الشرق الاوسط، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان، معترضان را به «خائن و مزدور» توصیف کرد.
سازمان «عفو بین‌الملل» گزارش داد؛ «در طی پنج روز اخیر تظاهرات، ۳۷ تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شدند. این در حالی که گروه ترویکا (انگلیس، نروژ و ایالات متحده آمریکا) علاوه بر کانادا، نگرانی خود را در مورد «خشونت‌هایی که در طول اعتراضات اخیر در سودان اتفاق افتاده‌است، ابراز کرد. همچنین گزارش‌های موثق نیز از استفاده نیروهای دولتی از مهمات زنده و کشته شدن بسیاری از معترضان، منتشر شده‌است».
نیروهای امنیتی با هزاران تن از تظاهرکنندگان که با «فراخوان متخصصان» همراهی کرده بودند، درگیر شدند، این فراخوان جهت راه‌اندازی راهپیمایی اعتراضی تا کاخ ریاست جمهوری و تحویل یاداشتی مبنی بر کناره‌گیری البشیر از پست خود بود، اما نیروهای امنیتی و پلیس مانع از رسیدن آنها به کاخ شدند.
خبرگزاری رسمی سودان گزارش داد که البشیر روز گذشته مقابل حامیان خود در ایالت الجزیره واقع در مرکز کشور، گفت: «افرادی که امکانات و نهادهای دولتی را نابود می‌کنند، خائن، جاسوس و مزدور هستند». وی در سخن خود اشاره مستقیمی به تظاهرکنندگان نکرد.
البشیر با دادن وعده در اجرای «اصلاحات واقعی» در کشور، تأکید کرد: «دولت اصلاحات واقعی را برای فراهم کردن زندگی مناسب برای شهروندان خود انجام خواهد داد».
وی اظهار کرد: «ما فراموش نمی‌کنیم که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم… اما این را می‌توان حل کرد… و باید بدانیم که ما یک کشور تحریم شده هستیم و از سوی تمام کشورهای غرب مورد محاصره هستیم و آنها نمی‌خواهد ما گامی به جلو برداریم».