محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران

سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، در جمع خبرنگاران اظهار داشت که حکم ممنوع‌ البیان یا ممنوع‌ التصویر بودن خود را ندیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای خاتمی در حاشیه یک مراسم ختم در تهران در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران که از او درباره حکم ممنوع‌ البیان، ممنوع‌ التصویر و ممنوع البیان بودن اش پرسیدند گفت : “من چنین حکمی دریافت نکرده ام اما چنین حکمی هم وجود ندارد”.
رئیس جمهور سابق ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نمایندگان مجلس ایران درباره این حکم به وزیر دادگستری تذکر داده اند، گفت: “این پرسش باید از خود آنها پرسیده شود.”

همچنین خبرگزاری ایلنا نیز در انعکاس این خبر آورده است که خاتمی در پاسخ به سئوال متعدد خبرنگاران به شوخی گفته است که به دلیل ممنوع‌ البیان بودن نمی تواند در این مورد صحبت کند.
یکشنبه هفته گذشته ده نفر از نمایندگان مجلس ایران در تذکری کتبی به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، خواستار اجرای «حکم ممنوع ‌التصویر، ممنوع‌ الخروج و ممنوع‌ البیان بودن» محمد خاتمی توسط قوه قضائیه ایران شدند.

به گزارش وب سایت خانه ملت متعلق به مجلس ایران، این نمایندگان مجلس ایران، از قوه قضائیه این کشور خواسته اند که برای اجرای حکم قضائی علیه محمد خاتمی “اهتمام داشته باشد”.
روح‌الله حسینیان، جواد کریمی قدوسی، محمداسماعیل کوثری، فاطمه آلیا، و مهرداد بذرپاش که از منتقدان سرسخت روحانی و از اعضای جبهه پایداری در مجلس ایران محسوب می شوند، از جمله امضاکنندگان این نامه به وزیر دادگستری ایران هستند.

خبر ممنوع‌ الخروجی محمد خاتمی را برای اولین بار عباس امیری ‌فر، دبیر اجرایی جامعه وعاظ تهران، به ‌نقل از یک مقام اطلاعاتی اعلام کرده بود.

ممنوع الخروج شدن سید محمد خاتمی در فروردین سال ۱۳۸۹ نیز هنگامی که وی قصد داشت برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود، نیز طرح شده بود.
سید محمد خاتمی اواخر سال ۸۸ نیز خود اعلام کرده بود که ممنوع الخروج شده است. اما محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خاتمی، در آن زمان در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود که “هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است.”

در آن زمان رسایی، از نمایندگان تندرو مجلس ایران در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته بود که در پی شکایت ۱۵۰ نماینده مجلس خاتمی ممنوع الخروج شده است.

اگرچه مشخص نیست بر اساس کدام حکم قضایی و در کدام دادگاه، آقای خاتمی ممنوع ‌التصویر، ممنوع‌ الخروج و ممنوع‌ البیان شده است، محمد موسوی‌ نژاد، نماینده دشتستان در مجلس ایران، به خبر آنلاین گفته است “حکم خاتمی را (بر اساس) مصوبه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود”.

اما بحث ممنوع الخروج شدن خاتمی به اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران درگفتگو با روزنامه لوموند نیز باز می گردد که طی آن وی گفته بود: “ممنوع‌ الخروج بودن محمد خاتمی جزو عادات بد دولت احمدی ‌نژاد بوده اس”.

در پی این اظهارات و به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمدی در ماه های پایانی ریاست جمهوری اش گفت: “این موضوع قضایی است. چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم.”

به گفته احمدی نژاد: “محمد خاتمی هشت سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به‌ هر حال فردی رئیس کشور بوده و این ‌که رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع‌الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد”.
همچنین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات کابینه احمدی نژاد هم در سال ۸۹ گفته بود: “ممنوع‌ الخروجی اشخاص دست قوه قضاییه است و هرگاه که این دستگاه حکم جلبی صادر کند این کار صورت خواهد گرفت”.
در واکنش به درخواستعده قلیلی از نمایندگان مجلس، علی مطهری، دیگر نماینده مجلس ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این تذکر نامعقول به نظر می‌رسد.

وی افزود: بر اساس کدام حکم قضایی آقای خاتمی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شده است؟ ایشان در کدام دادگاه از خود دفاع کرده است که بعد محکوم به این احکام شده باشد؟
علی مطهری پس از مطلع شدن از اجرای حکمی که برخی از نمایندگان مجلس ایران به دنبال آن هستند گفت : ” آقای خاتمی ممنوع الحیات شود آقایان خیالشان راحت می شود”.