یک مقام نظامی عربستانی: مرزهای ما امن است.. «پرتاب سنگ» حوثی ها بی تأثیر است

نیروهایی از کمیته های مردمی در حال آماده سازی سلاح های خود در مأرب هستند که شاهد نبردهایی با شبه نظامیان حوثی است – عکس از خبرگزاری فرانسه

نیروهایی از کمیته های مردمی در حال آماده سازی سلاح های خود در مأرب هستند که شاهد نبردهایی با شبه نظامیان حوثی است – عکس از خبرگزاری فرانسه

پس از دیدار دو روز پیش عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن با اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل در ریاض، حکومت یمن روز گذشته اعلام کرد که در گفتگوهایی که سازمان ملل سعی دارد طی چند هفته آینده برگزار کند شرکت خواهد کرد.

ریاض یاسین وزیر خارجه یمن تأکید کرد که حکومت وی در نشست ژنو که انتظار می رود بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

یاسین برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که تعداد هیئت شرکت کننده از مسؤلان حکومت مشروع ۷ نفر خواهند بود، و همان تعداد هم از شبه نظامیان حوثی و پیروان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق خواهد بود. یاسین گفت که حکومت روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) کنونی را برای برگزاری نشست پیشنهاد داد، تا فرصتی برای آماده سازی هیئتی مناسب جهت مذاکرات وجود داشته باشد.

در نیویورک هم یک منبع دیپلماتیک غربی اشاره کرد که مذاکرات برای رسیدن به توافق آتش بسی نسبتاً طولانی و احیای روند سیاسی پیشرفت خوبی داشته است. این منبع به «الشرق الأوسط» توضیح داد: «کار مداوم برای قرار دادن چارچوبی برای مذاکراتی که در ژنو برگزار خواهد شد و طرف های سیاسی در آن شرکت خواهند داشت در حال انجام است».

از سوی دیگر، سرلشکر مرعی الشهرانی، فرمانده نیروهای زمینی سلطنتی عربستان سعودی در جازان برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که مرزهای عربستان سعودی با یمن در وضعیت با ثباتی هستند و تجاوزاتی از سوی شبه نظامیان حوثی ثبت نشده است. وی توضیح داد نیروهای زمینی برخی اهداف متحرک را هدف قرار داده و به طور کامل ویران کرد. الشهرانی با افزودن این که برخی تلاش ها از سوی شبه نظامیان حوثی که آن ها را «پرتاب سنگ» توصیف کرد در مرزها به ثبت رسید. وی توضیح داد: «این حواث ناچیز است و هیچ تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت».