درگیری در میسوری - آسوشیتدپرس

درگیری در میسوری – آسوشیتدپرس

به دنبال رای دادگاه میسوری مبنی بر عدم اعلام جرم و تبرئه افسر پلیسی که یک سیاه پوست ۱۸ ساله را در این شهر کشته بود، چندین شهر این کشور صحنه اعتراضات و درگیری شد.

هیات ویژه دادگاه ایالت میسوری در آمریکا رای نهایی خود را اعلام کرد که طبق آن علیه افسر پلیسی که با شلیک به یک نوجوان سیاه‌پوست در شهر فرگوسن، او را کشته بود، اعلام جرم نمی‌کند.

به دنبال اعلام این رای، شهر فرگوسن شاهد صحنه اعتراضات و درگیری‌هایی در این شهر شد. در شهرهای دیگر از جمله لوس آنجلس، نیویورک، شیکاگو و واشنگتن مردم تظاهرات آرام برگزار کردند.

مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست در فرگوسن یک هفته پیش هدف شلیک گلوله پلیس قرار گرفت. وی به ضرب ۶ گلوله کشته شد. دو گلوله به سر وی اصابت کرده بود.

تظاهرکنندگان گفته اند که مقتول زمانی هدف اصابت گلوله مامور سفید پوست پلیس قرار گرفت که دست خود را به علامت تسلیم بالا برده بود. به همین سبب معترضان از این اقدام به عنوان یک حرکت «نژادپرستانه» یاد کردند.

دارن ویلسون، مامور پلیس ۲۸ ساله که به سوی براون تیراندازی کرده بود، پس از این واقعه به حالت تعلیق درآمده بود اما دادگاه اعلام کرده علیه او اعلام جرم نمی کند.

پس از بالا گرفتن این درگیری ها خانواده براون و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در پیام های جداگانه از معترضان خواستند آرامش خود را حفظ کنند.

خانواده مایکل براون می‌گویند از رای دادگاه «عمیقا ناامید» شده‌اند. آنها در عین حال گفته‌اند «در حالی‌که درک می کنیم بسیاری از شما با ما هم درد هستید، اما از شما می‌خواهیم ناامیدی خود را از طریقی نشان دهید که بتواند تاثیری مثبت برجای بگذارد.»

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز از معترضان خواسته است تا از خشونت دوری کنند و از نیروهای پلیس نیز خواسته است تا خویشتن‌دار باشند.

وی در یک کنفرانس تلویزیونی ضمن یادآوری وجود بی اعتمادی میان جامعه رنگین پوست و پلیس، گفت: «باید متوجه باشیم که وضعیت فرگوسن بازتاب چالشی گسترده‌تر است که ما به عنوان یک ملت همچنان با آن روبه‌رو هستیم. واقعیت این است که در بسیاری از مناطق این کشور، بی‌اعتمادی عمیقی بین پلیس و جوامع رنگین‌پوست وجود دارد.»

رابرت مک‌کالک، دادستانی سنت‌لوئیز در فرگوسن، سوم آذر ماه، گفته است تصمیم هیئت دادگاه ایالت میسوری که شهر فرگوسن در آن قرار دارد، در پی بررسی همه شواهد به طور دقیق، گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با اعلام حکم دادگاه مادر نوجوان کشته شده گریه کرد و همین امر احساسات جمعیت را تحریک کرد و آن ها شروع به شعار دادن کردند. معترضان در بیرون پاسگاه پلیسی که دارن ویلسون در آن کار می‌کند، شروع به پرتاب بطری و سنگ کرده‌اند.

نیروهای ضد شورش از گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید معترضان خشمگین به خیابان‌های فرگوسن سرازیر شده‌اند و این رخدادها بار دیگر از تنش‌ها در شهری عمدتا سیاه‌پوست که ساختار قدرت در آن در دست سفیدپوستان است، حکایت دارد.

به گزارش این خبرگزاری صدای شلیک باعث شده تا نیروهای پلیس پشت خودورهای خود پنهان شوند.

در دیگر شهرهای آمریکا اعتراضات عموما به صورت صلح‌آمیز برگزار شده‌اند.