وزیر خارجه یمن: به وضعیت مرموزی وارد شدیم* جلسه فوق العاده کشورهای شورای همکاری خلیج امروز در ریاض

جنگجویان حوثی در مقابل ایست بازرسی گارد ریاست جمهوری در منطقه مشرف به کاخ ریاست جمهوری در صنعا

جنگجویان حوثی در مقابل ایست بازرسی گارد ریاست جمهوری در منطقه مشرف به کاخ ریاست جمهوری در صنعا

جماعت حوثی، هم پیمان علی عبدالله صالح ، رئیس جمهور سابق یمن، با ادامه پروژه کودتا بر علیه مرحله انتقالی که عبدربه منصور هادی آن را رهبری می کرد ، روز گذشته پس از ۳ ماه از به دست گرفتن کنترل پایتخت، مؤسسه ریاست جمهوری را تصرف کردند.

شاهدان عینی به «الشرق الأوسط» گفتند که مسلحان حوثی، پس از تسلیم شدن برخی از نیروهای نظامی، کنترل قصر ریاست جمهوری در خیابان جمال عبدالناصر در مرکز صنعا را به دست گرفتند. برخی منابع گفتند که دست کم ۲ نفر کشته و تعدادی از محافظان منزل رئیس جمهور در درگیری ها زخمی شدند.

فارس السقاف، مشاور رئیس جمهور یمن روز گذشته به «الشرق الأوسط» گفت که هادی همچنان در موضع قدرت است و تسلیم نمی شود و تا زمانی که قدرت دارد مکان خود را ترک نمی کند. وی افزود در صورتی که رئیس جمهور احساس ناتوانی کند، با شجاعت استعفای خود را تقدیم مردم خواهد کرد.

با وجود پیشروی حوثی ها به درون قصر ریاست جمهوری و محدود کردن تحرک رئیس جمهور، برخی منابع یمنی به «الشرق الأوسط» گفتند که جماعت حوثی آمادگی به دست گرفتن ریاست را ندارند و در پشت پرده، رایزنی هایی وجود دارد مبنی بر تشکیل شورای ریاست جمهوری با اجماع عمومی میان احزاب برای یک سال، تدوین مجدد قانون اساسی و حذف پیشنهاد شش منطقه و پیشنهاد تشکیل دو منطقه می باشد.

عبدالله الصایدی، وزیر خارجه یمن، به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت که با توجه به حوادث کنونی، آینده یمن بسیار مرموز است. عبدالملک الحوثی در یک سخنرانی تلوزیونی در شب گذشته تهدید کرد که در زمینه تحرکی که آن را مردمی خواهند، و به منظور تحمیل توافقنامه صلح و همکاری که در ۲۱ ماه سبتامبر گذشته به امضا رسیده بود، از همه گزینه ها استفاده خواهد کرد. وی هادی، رئیس جمهور یمن را متهم کرد که با پیش نویس قانون اساسی، مبنی بر تقسیم کشور به ۶ منطقه، بر علیه یمن توطئه کرده است.

قرار است وزرای خارجه شورای همکاری خلیج، امروز در نشستی فوق العاده در ریاض، تحولات یمن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.