شورای همکاری خلیج کودتا را رد می کند… منابعی به «الشرق الأوسط»: کشورهای خلیج به دنبال اعمال تحریم بر یمن

محمد الحوثی رئیس کمیته انقلابی یمن طی جشن اعلامیه قانون اساسی در صنعا (آ.ب.آ)

محمد الحوثی رئیس کمیته انقلابی یمن طی جشن اعلامیه قانون اساسی در صنعا (آ.ب.آ)

یک منبع نزدیک به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، با اشاره به فاصله گرفتن متحدان دیروز، گفت که صالح بیانیه موسوم به اعلامیه قانون اساسی صادره از سوی حوثی ها را مورد تمسخر قرار داده و گفت: «چگونه یک فرد قبیله ای اعلامیه قانون اساسی صادر می کند».

حزب کنگره عمومی خلق که صالح ریاست آن را به عهده دارد، اعلامیه حوثی را مورد حمله قرار داد و در بیانیه ای تأکید کرد: «قانون اساسی جمهوری یمن که با همه پرسی به تصویب رسیده بود، قراردادی اجتماعی بین تمام مردم یمن است و توهین به آن توهین به تمامی دستاوردهای میهن و ملت و در رأس آن وحدت یمن می باشد».

در این بیانیه از همه نیروهای سیاسی خواسته شده است هر چه سریعتر برای توافق به پای میز گفتگوهای ملی جمع شوند تا بر اساس ابتکار شورای خلیج برای درمان همه اختلالات و مکانیزم اجرایی آن و راههای خروجی گفتگوی ملی و توافقنامه صلح و شراکت ملی و همچنین توافق نیروهای سیاسی برای یافتن راه حلی مبتنی بر قانون اساسی دست یابند».

روز گذشته حوثی ها پس از کودتا بر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور سابق یمن، کنترل خود بر زمام قدرت را تشدید کردند. کمیته انقلابی که بالاترین قدرت فعلی در کشور به شمار می رود از تشکیل کمیته عالی امنیتی و تعیین ۱۷ نفر برای اداره امور کشور به ریاست سرلشکر محمود سالم الصبیحی وزیر دفاع مستعفی خبر داد.

در حالی که موضع گیری نیروهای سیاسی یمن در اعتراض به کنترل قدرت توسط حوثی ها ادامه دارد، رئیس شورای سیاسی «انصار الله» تهدید کرد که در صورتی که برخی نیروهای داخلی بخواهند مواضع منفی که به منافع کشور ضربه می زند اتخاذ کنند، از عواقب ناشی از آن که جز ضرر و خفت و خواری برای آنها در پی نخواهد داشت، ایمن نخواهند بود».

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها به نوبه خود، هادی رئیس جمهور مستعفی و حکومت خالد بحاح را به توطئه بر ضد کشور متهم کرده و اشاره کرد که آنها برای ایجاد هرج و مرج و ایجاد خلاء در قدرت و تعطیلی مؤسسات دولتی استعفا کرده اند. حوثی همچنین تهدید کرد که به هر گونه تحرکی بر علیه ملت، اقتصاد، امنیت و ثبات یمن پاسخ خواهد داد». در همین راستا، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با رد مطلق کودتای حوثی، آن را نابودی کامل فرآیند سیاسی صلح آمیز دانستند.

برخی منابع آگاه عربستانی به «الشرق الأوسط» از پیش بینی حرکت شش کشور خلیج در سطح عالی رتبه برای اتخاذ موضع متحد در قبال یمن جدید خبر دادند و از احتمال اعمال تحریم بر علیه یمن پرده برداشتند.