مردان مسلح وابسته به جنبش حوثی در مقابل مقر استانداری صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

مردان مسلح وابسته به جنبش حوثی در مقابل مقر استانداری صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

به گفته مقامات امنیتی، شورشیان شیعه یمن صبح یکشنبه شهری را در جنوب صنعا پایتخت یمن به تصرف در آوردند و همزمان منزل مسکونی یکی از سیاستمداران اسلامگرای رقیب را منفجر کردند.

همچنین به گفته مقامات یمنی که خواستند نامشان فاش نشود ، در شهر صنعا، شورشیان که به عنوان حوثی ها شناخته می شوند به مقر دولت محلی حمله و عبدالغنی جمیل را که به فساد متهم کرده اند، از آنجا بیرون کردند.

تحولات روز یکشنبه بازتاب قدرت فزاینده حوثی ها است که ماه گذشته شهر صنعا را به اشغال درآوردند و هفته گذشته نیز یکی از بنادر مهم دریای سرخ را به تصرف درآوردند.

حوثی ها صبح روز یکشنبه شهر یریم را در ۱۷۰ کیلومتری جنوب صنعا در استان اب تصرف کردند، شهری که با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کنار جاده مواصلاتی اصلی یمن به استان های جنوبی این کشور قرار دارد.

منابع محلی که خواستند نامشان فاش نشود به الشرق الاوسط گفتند که رییس نیروهای امنیتی استان اب در اعتراض به نبود مقاومت نیروهای امنیتی در مقابل ورود شورشیان حوثی به این استان از سمت خود استعفا کرده است.

این منابع در همین حال افزودند که حوثی ها نتوانسته اند این استان را به کنترل خود در آورند زیرا با مقاومت مردم محلی مواجه شده اند که به گفته آنها واحدهای مسلح داوطلبی را تشکیل داده اند تا از پیشروی این گروه شیعه در این استان جلوگیری کنند.

حوثی ها به رغم این شکست ظاهرا منزل یکی از سیاستمداران برجسته اسلامگرا در یریم را در روز شنبه تصرف کرده اند، اقدامی که به درگیری انجامید که طی آن ۱۲ نفر کشته شدند. در جریان این حمله این سیاستمدار که از حزب اصلاح است در منزل نبوده است.

حوثی ها به شدت با حزب اصلاح و قبایل سنی متحد آن دشمنی دارند. شورشیان می گویند خواستار سهم بیشتر از قدرت و تغییر نظام سیاسی این کشور پس از اعتراضات سال ۲۰۱۱ هستند که موجب سرنگونی علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن شد.

اما پیشروی های نظامی آنها حاکی از آنست که آنها درصدد کنترل کامل استان های شمالی یمن هستند آن هم در شرایطی که احساسات جدایی طلبانه در منطقه جنوب یمن، که زمانی استقلال داشت، در حال افزایش است.
به گفته منابع آگاه، حوثی ها علاوه بر اقدام علیه حزب اصلاح همچنین اخیرا به وبسایت حزب سوسیالیست یمن حمله کرده و یکی از دبیران این وبسایت را بازداشت کرده اند.

از سوی دیگر منابع محلی به الشرق الاوسط گفتند که هشت جنگجوی مسلح حوثی درجریان درگیری شدید در شهر لهج در یکی از استان های جنوبی یمن کشته و شماری دیگر از آنها زخمی شده اند.

منابع سیاسی آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به الشرق الاوسط گفتند که «دیدارهای محرمانه ای» هم اکنون بین دولت یمن و رهبران حوثی به منظور آرام کردن اوضاع در سراسر این کشور در جریان است.

این منابع افزودند که دولت خود را برای دور کنونی تشدید خشونت ها بین حوثی ها و نیروهای مسلح در مناطقی که این گروه در تلاش برای ورود به آنها است مسئول نمی داند زیرا «شهروندان در هر گوشه از شهر مسلح هستند، و کنترل آنها غیرممکن است…[چرا که] آنها در مقابل تهاجم از طرف گروه ها، هر که باشد، به دفاع از خود می پردازند.»

این منابع به الشرق الاوسط گفتند که اقدامات حوثی ها برای نفوذ به مناطق جنوبی این کشور ممکن است این گروه شیعی را به سوی مناقشه فرقه ای مسلحانه با تندروهای سنی القاعده در شبه جزیره عرب، که حضوری قوی در مناطق جنوبی یمن دارد، کشیده می شود.

گروه القاعده در شبه جزیره عرب مسئولیت چندین بمب گذاری علیه اهداف حوثی را از جمله بمب گذاری های انتحاری اخیر در صنعا که به کشته شدن ۵۰ نفر انجامید، پذیرفته است.