رهبرانی در «کنگره» در حال بازنگری آرایش داخلی حزب و جستجوی رهبری جدید به جای صالح

عناصر مقاومت مردمی سوار بر تانکی که پس از فرار حوثی ها از مرکز شهر تعز به دست آوردند – عکس از رویترز

عناصر مقاومت مردمی سوار بر تانکی که پس از فرار حوثی ها از مرکز شهر تعز به دست آوردند – عکس از رویترز

برخی منابع در صنعا پایتخت یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که عبد الملک الحوثی، رهبر شورشیان حوثی، بعد از ظهر دو روز پیش برای فرماندهان نظامی و میدانی حامی خود دستوراتی صادر کرد که به موجب آن در استان صعده، زادگاه حوثی ها، و در تمامی جبهه های نبرد در استان های جنوبی و شرقی و مرزهای شمالی وضعیت فوق العاده اعلام کنند.

این منابع تأکید کردند که فرماندهان نظامی و امنیتی در دو استان صعده و حجه، اقدام به اجرای دستورات حوثی کردند. آن ها اشاره کردند که ساکنان محلی تحرکات نظامی در مراکز نزدیک به مرزهای عربستان سعودی در دو استان، به خصوص مناطق ناهموار کوهستانی که در نوار مرزی قرار دارند، را تأکید کردند.

در همین راستا، مقاومت مردمی مورد حمایت ائتلاف، که عربستان سعودی آن را رهبری می کند، حلقه را بر شورشان حوثی و نیروهای متحد آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق، در شهر استراتژیک تعز، سومین شهر بزرگ کشور، تنگ تر کردند.

درگیری های شدیدی که روز گذشته بین مقاومت مردمی و شورشیان ادامه یافت، منجر به کشته شدن ۸۰ نفر طی دو روز گذشته شد.

اما در حالی که عملیات تدارکاتی برای آزاد سازی صنعا از چنگ شبه نظامیان حوثی با سرعت بالایی ادامه دارد، منابع آگاه به «الشرق الأوسط» گفتند که دهها تن از فرزندان قبایل اطراف صنعا، داوطلب شدند تا در یک کشور خلیجی آموزش ببیند و به لشکر نظامی تحت فرماندهی سرلشکر هاشم عبد الله بن حسین الاحمر بپیوندند. این لشکر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری از شمال شرقی صنعا پایتخت یمن قرار دارد.

از سوی دیگر، خالد محفوظ بحاح، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر یمن، روز گذشته در مقر اقامت خود در ریاض با تعدادی از رهبران حزب کنگره مردمی، که صالح ریاست آن را به عهده دارد، دیدار کرد.

برخی منابع توضیح دادند که برخی رهبران حزب قصد دارند طی مرحله آینده کنفرانسی برگزار کنند تا تصمیمات سرنوشت سازی را اتخاذ کنند و در آرایش داخلی حزب بازنگری کنند که از جمله این تغییرات سرنگونی صالح از ریاست حزب است.