بان کی مون صالح و حوثی ها را به بی ثبات کردن امنیت متهم می کند

یک فرد مسلح وابسته به گروه حوثی مقابل یک خودروی زرهی نظامی مقابل قصر ریاست جمهوری یمن در صنعا (رویترز)

یک فرد مسلح وابسته به گروه حوثی مقابل یک خودروی زرهی نظامی مقابل قصر ریاست جمهوری یمن در صنعا (رویترز)

روز گذشته پس از آنکه بیشتر نیروهای سیاسی و قبیله ای یمن، کودتای جماعت انصار الله به رهبری عبدالملک الحوثی و چیره شدن آنها بر قدرت را محکوم کردند، انزوای حوثی ها بیشتر شد. علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق و متحد آنها پس از رد کردن اقدامات یکجانبه «انقلابی» که از سوی حوثی ها اعلام شده بود، از آنها فاصله گرفت.

در میان طیف وسیع محکومیت های داخلی و خارجی، درباره تصمیم به منحل کردن پارلمان و حکومت، حوثی ها ناچار شدند تحت نظارت جمال بنعمر فرستاده سازمان ملل، به پای میز مذاکرات بازگردند.

بنعمر در ساعتهای پایانی روز گذشته اعلام کرد: « پس از رایزنی با طرف های سیاسی و گفتگوی مستقیم با آقای عبدالملک الحوثی، طرف های مذکور با از سر گیری مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل سیاسی که یمن را از بحران کنونی خارج کند توافق کردند». وی افزود: «من از این روند مثبت استقبال می کنم و به شما اعلام می کنم که جلسات گفتگو (امروز) دوشنبه از سر گرفته خواهد شد».

این تحولات پس از آن صورت گرفت که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، از ریاض، از حوثی ها دعوت کرد که به نداهای عمومی و «بازگرداندن مشروعیت» به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی گوش فرا دهند. وی اوضاع در یمن را به صورت خطرناکی رو به وخامت توصیف کرد و حوثی ها و صالح را متهم کرد که روند انتقال سیاسی در یمن را تضعیف می کنند.

در این میان، برخی منابع آگاه یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که حوثی به بهانه جنگ با عناصر تکفیری، خود را برای حملات هوایی در دو استان مأرب و البیضا آماده می کنند. در همین حال منابع آگاه اشاره دارند که مسئله این است که آنها تلاش می کنند دو استان را برای به دست گیری کنترل آنها توسط گروه های کودتا گر، به زانو در آورند.

یک منبع قبیله ای در مأرب به «الشرق الأوسط» گفت که آنها برای مقابله با هر گونه هجومی که استان و زیر ساخت های آن را هدف قرار دهد خود را آماده کرده اند. و بیش از ۱۵ هزار جنگجو از فرزندان قبایل در مأرب، اقدام به برپایی اردوگاههای موقت برای محافظت از استان و تأسیسات نفتی آن از هر گونه تجاوز کرده اند.

در همین راستا، مقامات اجرایی در جنوب یمن، با محکومیت شدید حوثی ها، به شبه نظامیان وعده دادند در روزهای آینده ضربات دردناکی را متوجه آنها خواهند ساخت.