ائتلاف با رد اتهامات بمباران مخا: جنگنده های ما از سه روز پیش در منطقه به پرواز در نیامده اند

عناصری از ارتش ملی در حال تیراندازی طی رویارویی با شورشیان در حومه سد مأرب – عکس از خبرگزاری فرانسه

عناصری از ارتش ملی در حال تیراندازی طی رویارویی با شورشیان در حومه سد مأرب – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع محلی در صنعا تأکید کردند که حوثی ها و پیروان علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، با امید به ایستادگی ساکنان شهر در کنار آن ها در رویارویی با نبردی که نیروهای ارتش ملی و مقاومت از چند منطقه پیرامون پایتخت آماده آن می شوند، شروع به توزیع مخفیانه اسلحه به ساکنان شهر کردند.

این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند که شورشیان به هر یک از بزرگان صنعا، بین هفت تا ده تفنگ از نوع کلاشینکف توزیع کردند و از آن ها خواستند دست کم ده نفر از هر محله را به خدمت بگیرند و آن ها را در کمیته های مردمی که زیر نظرشان تشکیل شده است ثبت نام کنند.

این تحرکات در حالی صورت می گیرد که منابع نظامی در استان الجوف در مجاورت صنعا تأکید کردند که نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی برای آزاد سازی استان الجوف از کودتاگران آماده شده اند و سربازان و مبارزان منتظر دستورات فرماندهان نیروهای مشترک برای تعیین «ساعت صفر» هستند.

احمد البحیح، مشاور فرماندار الجوف به «الشرق الأوسط» گفت که فرماندهی نیروهای مشترک که ارتش ملی و مقاومت مردمی و نیروهای ائتلاف را در بر می گیرد، پس از تکمیل تدارکات اولیه و استقرار اردوگاه در سراسر استان، و تکمیل آمادگی رزمی بالا، نقشه های خاص خود را برای پاکسازی استان از شبه نظامیان وضع کردند.

 البحیح توضیح داد که نبرد آزاد سازی الجوف، در مرحله گذشته به سه دلیل به تعویق افتاد؛ اول تدارکات نظامی که بیش از سه ماه به طول کشید، دوم آمادگی برای دادن زمام رهبری نبرد به نظامیان، و در نهایت، تلاش برای ایجاد محیط مناسبی بین مردم برای نپذیرفتن شورشیان بود.

در همین راستا، فرماندهی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان، خبرهای منتشر شده درباره بمباران مراسم عروسی در منطقه مخا در جنوب غربی یمن توسط نیروهای ائتلاف که منجر به کشته شدن دهها نفر شد را تکذیب کرد. سرتیپ احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف گفت: «ائتلاف طی سه روز گذشته حملاتی را در آن منطقه انجام نداد». وی افزود که اطلاعاتی که به حملات ائتلاف نسبت داده می شود کاملاً نادرست است. عسیری با اشاره به این که ائتلاف در صورتی که اشتباهی مرتکب شود به آن اعتراف می کند ادامه داد: «این درست نیست که هر انفجاری در یمن رخ دهد، ناشی از ائتلاف باشد».