تناقضات درون‌گروهی دربارهٔ سرقت کمک های انسان دوستانه

لندن: بدر القحطانی

اظهارات سرکردگان حوثی در خصوص سرقت مواد غذایی در تضارب با یکدیگر درافتاد و پس از اعلام اخیر سازمان ملل در این‌باره این گروه دچار آشفتگی گشت و در مقابله با این رسوایی در صدد برآمد که این سازمان بین‌المللی را تهدید به یک اتهام قانونی کنند و تلاش می‌کنند این مسئله را به دادگاه‌هایی بکشانند که خود حوثی‌ها بر آن سیطره دارند و در کنار بقیه نهادهای دولت یمنی از سال ۲۰۱۴ در اختیار آنهاست.
در بیانیه‌ای که رسانه‌های حوثی پخش کردند، محمد علی الحوثی، که حوثی‌ها آن را رئیس کمیته مرکزی می‌نامند، تصریح کرد که «از صدور چنین بیانیه‌ای توسط سازمان جهانی تغذیه بسیار ناخرسند است». او همچنین خواستار نامگذاری فردی از نمایندگی این سازمان شد تا تمهیدات قضایی برای بررسی این قضیه فراهم شود. همین موضوع در این بیانیه چنین بیان شده که حکومت یمن حق دارد کسانی را که به آن اتهام ناروا وارد می‌کنند به دادگاه‌های یمنی فرابخواند.
از سوی دیگر اما این سازمان اعلام حوثی‌ها برای انجام بررسی را مثبت ارزیابی کرد. هرچند که زبان به‌کار رفته در این بیانیه درست برخلاف زبان چالش حوثی‌ها بود که توسط مسئول حوثی به‌کار رفت. البته به نظر می‌آید که حوثی‌ها در اعلام انجام تحقیقات دچار شتاب‌زدگی شده و در نهایت انجام هرگونه تحقیقات به ضرر آنها تمام خواهد شد.
از سوی دیگر نائب انتحالی وزیر خارجه حوثی‌ها (انتحالی بودن این وزیر را یمنی‌ها نامگذاری می‌کنند و حسین العزی را وزیر خارجه انتحالی یا تقلبی می‌نامند) اعلام کرد که دلایلی وجود دارد که به‌موجب آنها برخی سوءاستفاده‌هایی انجام گرفته‌است. این تصریح از سوی برخی فعالان یمنی به‌عنوان تلاشی از سوی گروهک الحوثی تفسیر شد که بدان می‌خواهند از زیر بار مسولیت شانه خالی نمایند.
شبکه خبری یمنی سبأ نیز خبری را منتشر کرد که به‌موجب آن اطلاعاتی فاش شد که ثابت می‌کند حوثی‌ها مواد غذایی توزیع شده توسط سازمان‌های جهانی را میان افراد خود تقسیم کرده‌اند. این شبکه روز گذشته خبری را از سخنگوی سازمان جهانی تعذیه، هروی ویرهازل پخش کرد که طی آن او بیان کرد که در «صنعا هفت مرکز توزیع وجود دارد که زیر نظر نهادهای محلی اداره می‌شوند و ارتباط گسترده‌ای میان آنها و حوثی‌ها وجود دارد؛ و حدود ۱۲۰۰ تن از مواد غذایی را به میان بخش‌های نامعلومی از افراد توزیع کرده‌است».
او همچنین اضافه کرد که این مراکز توزیع به‌طور مستقیم در پخش این مواد غذایی مشارکت داشته و باعث شدند که این مواد غذایی به‌دست اقشاری که مستحق دریافت آنها هستند نرسد». او خواستار تحقیق با این اشخاص و برکناری آنها شده‌است. از سوی دیگر او اضافه کرد که گروه سازمان ملل از ماه‌ها پیش فعالیت‌هایی را رصد می‌کرد که درطی آن بسیاری از کمک‌های مردمی به‌صورت قاچاق به‌فروش می‌رفتند و در بازارهای محلی مبادله می‌شدند. علاوه براین او خاطرنشان کرد که تحقیقات سازمان‌های بین‌المللی ذی‌صلاح ثابت می‌کند که بسیاری از نیازمندان یمنی مجبور به فروش این مواد دریافتی می‌شوند تا با هزینه‌های به‌دست‌آمده از این طریق بتوانند احتیاجات دیگر خود، مانند هزینه‌های آموزشی و دارو و اجاره‌بها مسکن، را پرداخت کنند.
فعالان یمنی در این بین بر این عقیده هستند که سازمان‌های بین‌المللی باید شفافیت و وضوح بیشتری را به‌خرج دهند و با صراحت بیشتری با گروهک‌های مسلح تعامل نمایند. هادی العلیی فعال یمنی، در گفتگو با الشرق الاوسط، در این باره بیان کرد که «سازمان تغذیه بیش از چهار سال است که در برابر تعدی به کمک‌های بین‌المللی سکوت کرده‌است و در برابر سرقت‌هایی که جلوی دیدگان آنها انجام می‌گرفت واکنشی نشان نداده‌است؛ و در این باره هرگاه ما تذکر می‌دادیم پاسخ آنها این بود که نمی‌خواهند با حوثی‌ها جبهه بگیرند و همین جبهه‌گیری دستمایه‌ای برای محروم‌شدن از فعالیت در برخی مناطق شود. درحالی که این مسئله بسیار ناپسند است و نباید کار بدین جا می‌کشید».
این فعال یمنی خواستار اتخاذ تدابیر واضح‌تری در کار کمک‌رسانی بین‌المللی است و بیان می‌کند که «باید مردم را در جریان تمام جزئیات قرار داد و آنان را از چندوچون کمک‌های بشردوستانه سازمان‌های بین‌المللی مطلع ساخت». او اضافه کرد که «از طریق عمل شفاف می‌توان جلوی بسیاری از این سرقت‌ها و تعدی‌ها را گرفت. سازمان‌های بین‌المللی مربوط اگر به انتشار حجم و نام مناطقی که بدانها کمک ارسال می‌شد، دست‌می‌زدند، می‌توانستند جلوی بسیاری از این اعمال را بگیرند. ما خواستار اتخاذ تدابیر واضحی برای جلوگیری از این سرقت‌ها هستیم».