حمله های شدید نیروی هوایی سوریه علیه پایگاه های "داعش"

حمله های شدید نیروی هوایی سوریه علیه پایگاه های “داعش”

بیروت – الشرق الاوسط: نیروی هوایی سوریه برای نخستین بار طی دو روز گذشته، حمله های شدیدی علیه مراکز سازمان “دولت اسلامی عراق و شام” معروف به داعش در شهرهای الرقه و حسکه انجام داده است. بهانه این کار، “وارد کردن اسلحه به سوریه است که توسط این سازمان طی نبردهایش علیه نیروهای دولتی عراق در آن سوی مرز مقابل الرقه، به غنیمت گرفته شده است”. فعالان این منطقه تاکید کرده اند، جنگنده های رژیم سوریه در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته، بیش از پنج حمله هوایی در این استان انجام داده اند.

دیده بان سوری حقوق بشر از بمباران مراکز سازمان “دولت اسلامی عراق وشام” – داعش – توسط نیروی هوایی سوریه در نزدیکی مرز عراق سخن گفته است. طی هفته گذشته این منطقه از عراق شاهد حمله گسترده عناصر این سازمان تندرو بوده است. سازمان یاد شده گفته است، حمله های هوایی، مراکز امنیتی آنان در شهرهای الرقه واقع در شمال و حسکه در شمال شرق سوریه را مورد هدف قرار داده است. دیده بان سوری حقوق بشر تاکید کرده که این نخستین بمباران شدید این منطقه است.

درحالی که دیده بان سوری حقوق بشر، دلیل بمباران را ” وارد کردن اسلحه سنگین توسط داعش به سوریه، به ویژه تانک ها و خودروهای همر ” می داند، که از ارتش عراق برجای مانده اند، فعالان شهر الرقه گفته اند که عصر جمعه خودروهای همر وتانک های آمریکایی وموشک اندازهای سه موشکی از موصل عراق به شهر الرقه سوریه رسیده اند.

از هنگام سیطره “داعش” بر الرقه در سپتامبر گذشته وانتخاب آن به عنوان یک پایگاه، این بمباران هوایی، شدیدترین بمبارانی است که صورت می گیرد. در همان حال سیطره این سازمان تا روستاهای حلب وحسکه گسترش یافته و جنگجویان اش به واسطه درگیری با رزمندگان ارتش آزاد سوریه و دیگر جنگجویان اسلامی، برای چیرگی کامل بر شهر دیر الزور پیش می روند.

پس از پیشروی سازمان “داعش” در عراق، جنگجویان اپوزیسیون سوریه در دیر الزور سخنی از کاهش نبرد با این سازمان نکرده اند. چنین به نظر می رسد که “داعش” پس از نبردهایش در عراق، از مواضع اش در سوریه به عنوان پایگاه های عزیمت و پناهدگاه استفاده می کند. این را می توان در ارسال خودروهای نظامی و مهماتی به سوریه دید که این سازمان در عراق به غنیمت گرفته است. آخرین اینها، کاروانی شامل بیش از ۵۰ خودرو همر وخودروهای چهار چرخ مجهز به مسلسل های متوسط است.

گروه هماهنگی “جوانان الرقه” در صفحه خود در فیسبوک گفته است جنگنده های سوریه منطقه ” دبسی عفنان” را با بمب های خوشه ای – که ممنوعیت بین المللی دارند – بمباران کرده است. مرکز شهر الرقه و ساختمان دژبان نظامی و استانداری نیز مورد هدف قرار گرفته است. هم چنین دیده بان سوری حقوق بشر اعلام کرد که جنگنده های سوری حملاتی علیه مراکز “داعش” در شهر “شدادی” در جنوب حسکه انجام داده و حد اقل هفت تن در این حملات کشته شده اند که دو تن از آنان از جنگجویان دولت اسلامی عراق و شام هستند.

رامی عبدالرحمان مدیر دیده بان سوری حقوق بشر معتقد است، این حملات ” باهماهنگی مقام های عراقی” انجام شده است که خودرا برای حمله جهت بازپس گیری مناطقی آماده می کنند که به تصرف “داعش” در آمده است.

گروه های مسلح اپوزیسیون سوریه، از جمله جبهه تندرو “النصره”، از ژانویه گذشته تا کنون نبردهای شدیدی علیه سازمان دولت اسلامی عراق وشام انجام داده اند. این سازمان متهم است که مقاصد رژیم سوریه را اجرا می کند و در تطبیق شریعت اسلامی تندروی به خرج می دهد و به عملیات ترور و گروگانگیری می پردازد. این نبردها که استان های حلب و حسکه ( شمال) و دیر الزور (شرق) و ادلب (شمال غرب) را در بر گرفته تاکنون باعث مرگ بیش از شش هزار نفر از طرفین شده است.