مدیر «اسلام چنل» در گفتگو با «الشرق الاوسط»: ما شگفت‌زده شدیم… شاید تاکنون هم هک شده باشیم

لندن: محمد الشافعی

محمد علی حراث مدیر شبکه «اسلام چنل» می گوید: ده‌ها تن از مسلمانان انگلیسی با شنیدن خبر هک شدن این شبکه توسط سرویس اطلاعاتی ارتش سوریه شوکه شدند. آنها توانستند با کنترل سیستم‌های کامپیوتری این شبکه را هک کنند.

به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، اطلاعات داخلی این شبکه را برای مدت طولانی تحت کنترل خود در آورده بود، این در حالی است که مدیران و کارکنان این شبکه در این باره هیچ گونه اطلاعی نداشتند، تا اینکه سرویس‌های امنیتی انگلیس در سال ۲۰۱۵ آنان را از این امر مطلع ساختند.

این شبکه برای مدت‌های طولانی از سوی دولت روسیه مورد هجوم قرار گرفته بود و واضح است که هک کردن شبکه کار گروهی از آماتورها نبوده است.

محمد علی حراث، مدیر کل این شبکه که یک مسلمان تونسی است، در گفتگو با الشرق الاوسط می گوید: ما زیرساخت‌های الکترونیکی شبکه را تغییر دادیم. با وجود صرف هزینه‌های گزاف برای این کار، اما ممکن است هنوز هک شده باشیم.

وی می افزاید: شبکه «اسلام چنل» صدای ستمدیدگان و یا «صدای بی صدایان» است. ما اولین شبکه انگلیسی هستیم که برنامه‌های خود را از مرکز اروپا در الفورد واقع در شرق لندن در بیش از ۱۰۰ کشور جهان پخش می‌کنیم. در ماه رمضان شبکه ما بیشترین بیننده را در آفریقا داشت.

حراث در این باره تصریح کرد: شبکه ما رویکردی میانگرایانه دارد و مخاطبان آن همه مسلمانان اعم از اهل تسنن هستند و روی ۸ ماهواره در ۵ قاره جهان پخش می‌شود. بیش از ۳۰ میلیون مسلمان در روسیه بیننده این شبکه هستند. ما در آفریقا بیشترین مخاطب را داریم.

وی در ادامه عنوان می کند: «از آغاز فعالیت شبکه تاکنون بسیاری از فعالیت‌های مسلمانان در روسیه مانند جایزه «قرآن کریم» در سال ۲۰۱۵ در مسکو را پوشش داده‌ایم و هیچ گاه در برنامه‌های خود تعرضی به سیاست و منافع روسیه نکرده‌ایم.»

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس، پنج شنبه هفته گذشته با اشاره به حمله سایبری به یک شبکه انگلیسی در سال ۲۰۱۵ گفت: این امر توسط مرکز ملی امنیت سایبری مرکز اطلاعات دولتی انگلیس کشف شد.

سفارت روسیه در لندن، روز جمعه با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه انگلیس، خواستار ارائه دلایل برای این اتهامات شد. مسکو پیش از این نیز دخالت خود در حملات سایبری را رد کرده بود.

حارث در ادامه می افزاید: گروه‌های دیگری مانند لابی صهیونیست، سعی دارند این شبکه را ساکت کنند. شایان ذکر است که ۶۰ درصد مسلمانان انگلیس بیننده این شبکه هستند.