پس از وقوع انفجار، نیروهای امنیتی پاکستان خارج از محل کنسولگری نگهبانی می دهند

پس از وقوع انفجار، نیروهای امنیتی پاکستان خارج از محل کنسولگری نگهبانی می دهند

در ادامه ناآرامی های امنیتی میان ایران و پاکستان، وقوع انفجاری در نزدیکی کنسولگری ایران در پیشاور دست کم دو نفر کشته به جا گذاشته است.

گزارشها از منابع خبری از پیشاور حاکی از آن است که این انفجار بر اثر یک حمله انتحاری رخ داد. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

این انفجار دست کم دو نفر کشته و ۱۰ نفر مجروح به جا گذاشته است.

علی‌رضا حقیقیان، سفیر ایران در پاکستان در گفتگو با مهر ضمن تأیید خبر انفجار در نزدیکی کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان، گفت: هیچ یک از کارکنان کنسولگری ایران در پیشاور در این حادثه دچار آسیب نشده اند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از حسین روش، کاردار ایران در اسلام آباد، گزارش کرده است که «فردی که قصد ورود به سرکنسولگری ایران را داشت وقتی با ممانعت نیروهای محافظ پلیس مواجه شد، خود را منفجر کرد.»

مرضبه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این حادثه را تروریستی خواند.

به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ایران، افخم با اشاره به گسترش اقدامات تروریستی و خشونت گرایی در منطقه به ویژه علیه اماکن دیپلماتیک، «بر ضرورت همکاری تنگاتنگ همه کشورها در مسیر مبارزه با مظاهر خشونت و افراط گرایی و مقابله با فتنه های مذهبی» تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد به دنبال وقوع این حادثه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با سرکنسول این کشور در پیشاور، ضمن اطمینان از سلامتی کارمندان و خسارات وارده به ساختمان کنسولگری، «توصیه های لازم را ارائه کرد.»

وعده پاکستان برای تامین امنیت مرزهای ایران و پاکستان

وزیر کشور پاکستان روز ۲ اسفند برابر با ۲۱ فوریه با علیرضا حقیقیان سفیر ایران در اسلام آباد در محل وزارت کشور پاکستان دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار اطمینان داد که کشورش «هرگز به تروریستها و گروههای شبه نظامی اجازه نخواهد داد» تا با تحرکات خود در مرزهای ایران، روابط نزدیک میان تهران – اسلام آباد را تحت تاثیر قرار دهند.

چودری نثار علی خان گفت: «ایران و پاکستان باید همکاریها و تعاملات دوسویه را به منظور خنثی کردن توطئه های دشمنان مشترک افزایش دهند.»

وی در عین حال خواستار حل و فصل «برخی» از مسائل میان ایران و پاکستان «با اجماع و تعامل مشترک» شد تا «اشاعه در رسانه ها» و گفت: «دولت های ایران و پاکستان بویژه سازمان های امنیتی دو طرف باید همکاری های نزدیکی به منظور ایجاد منطقه ای امن در سراسر مناطق مرزی مشترک میان دو کشور برای شهروندان یکدیگر و عاری از حضور شبه نظامیان و تروریست ها داشته باشند.»

حقیقیان سفیر ایران در اسلام آباد نیز در این نشست بر گسترش روابط میان دو کشور در زمینه های مختلف بویژه بخش های «اقتصادی، امنیتی و فرهنگی» تاکید کرد.

وزیر کشور پاکستان پیش از این در گفت وگو با رسانه های پاکستان خبر از سفر قریب الوقوع نواز شریف نخست وزیر این کشور به تهران به منظور کمک به ارتقای سطح همکاریهای دو کشور داده بود.