ایست بازرسی در محله ای در شهر حلب سوریه - عکس از رویترز

ایست بازرسی در محله ای در شهر حلب سوریه – عکس از رویترز

بیروت، الشرق الاوسط – نیروهای ارتش آزاد سوریه با کمک تیپ هایی از اسلامگرایان میانه رو، پس از دریافت سلاح های جدید از جمله موشک های ضدتانک و در حالی که درباره توان آنها در شکست دادن داعش تردید به وجود آمده بود، به مواضع گروه داعش در شمال سوریه حمله کردند.

حمله اخیر پس از انتشار گزارش هایی صورت گرفت که بر اساس آنها واشنگتن درصدد گسترش حمایت از غیرجهادی ها در میان شورشیان سوریه است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در سخنرانی در کنفرانس ناتو در ولز گفته بود که آمریکا و متحدانش در ناتو، احتمالا شورشیان «میانه رو» سوریه را در جریان مقابله با داعش حمایت خواهند کرد؛ وی در همین حال هیچ اشاره ای نکرد که آیا وی اجازه حملات هوایی در خاک سوریه را خواهد داد یا خیر.

منابع مخالفان در شمال سوریه از اظهارنظر درباره ارتباط با آمریکا خودداری کردند. ابوجد الحلبی، سخنگوی یکی از گروه های شورشی که خود را تیپ های فجر الحریه می خواند، به الشرق الاوسط گفت: «هیچ اطلاعات قابل افشایی درباره ارتباطات با آمریکایی ها وجود ندارد.» حلبی گفت که تیپ های فجر الحریه بیش از یک سال پیش تشکیل شده و هدایت آنرا یکی از افسران بلندپایه سابق ارتش سوریه معروف به ابوفواد بر عهده دارد.

جنگجویان مخالف سوریه از هفته گذشته حمله به مواضع داعش را آغاز کردند و موجب شدند این گروه تندرو از مناطقی در شمال حلب عقب نشینی کند.

در همین حال، رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه که سازمانی نظارتی مستقر در بریتانیا است گفت: «نیروهای مخالفان در حال کسب آموزش برای استفاده از سلاح های جدید پیشرفته از جمله موشک های ضدتانک و ضدکشتی هستند که اخیرا وارد شمال این کشور شده است.»

در همین حال، عبدالرحمان درباره توان مخالفان در شکست دادن داعش ابراز تردید کرد و گفت: «آزمون واقعی توان مخالفان از هفته آینده و در جنگ بعدی که قرار است در شهر الباب در شمال حلب صورت گیرد، صورت خواهد گرفت.»

وی افزود: «تنها جنگجویانی که می توانند در مقابل داعش پیشروی کنند کردها و واحدهای حفاظت مردمی [کردها] در مناطق تحت کنترلشان در شمال سوریه در نزدیکی مرز عراق هستند.»

درگیری میان داعش و دیگر شورشیان از بهار گذشته و زمانی آغاز شد که این گروه با انجام حملات در مناطق شمالی استان حلب، چند روستا را اشغال کرد.

به گفته عبدالرحمان، «بدون پوشش هوایی نمی توان با حمله علیه داعش آنرا وادار به عقب نشینی کرد…کنترل داعش بر تپه های استراتژیک در حومه شمالی حلب، این گروه را قادر می سازد با هرگونه حمله مخالفان مقابله کند.»

وی همچنین گفت که داعش تا دندان مسلح است، و حتی دارای سلاح های ضد کشتی است که تاکنون از آنها استفاده نکرده است.»

تیپ های مخالفان سوری در همین حال اعلام کردند که علت توان آنها در شکست دادن داعش، برتری تسلیحاتی بوده است.

حلبی به الشرق الاوسط گفت که این گروه و دیگر شورشیان از «نبود سلاح های پیشرفته که به آنها اجازه دهد به حملات گسترده و همزمان علیه مواضع داعش در بعضی مناطق بپردازند رنج می برده است.

وی افزود: «سلاح و مهمات تقویتی که ما دریافت کرده ایم ما را قادر می سازد حملات داعش را دفع کنیم، اما فعلا برای انجام حمله علیه داعش کافی نیست.»

وی نیاز مخالفان به پوشش هوایی را رد کرد و گفت: «ما اهل این منطقه هستیم و با داشتن اکثریت در میان تیپ های مخالفان، قادریم بدون پوشش هوایی با داعش در شمال حلب روبرو شویم به شرط آنکه سلاح های پیشرفته قابل هماوری با سلاح های داعش دریافت کنیم.»