تأکید معاون پادشاه عربستان سعودی بر همبستگی این کشور با فرانسه * قصد اولاند برای تمدید سه ماهه وضعیت فوق العاده

تجمع فرانسویان برای یاد بود قربانیان در مقابل قهوه خانه کاریلیون.. یکی از مکان هایی که مورد هدف حملات تروریستی قرار گرفت – عکس از رویترز

تجمع فرانسویان برای یاد بود قربانیان در مقابل قهوه خانه کاریلیون.. یکی از مکان هایی که مورد هدف حملات تروریستی قرار گرفت – عکس از رویترز

دو روز پس از حملات تروریستی در پاریس، تحقیقات اولیه نشان از پیشرفت سریعی دارد و به تشخیص هویت سه انتحاری فرانسوی انجامید. این در حالی است که تمرکز بر روی بلژیک است چرا که دو تن از افراد انتحاری در آن اقامت داشتند و به نظر می رسد که از این کشور به عنوان جبهه پشتی برای تدارکات حملات استفاده کرده اند.

محققان موفق شدند از بین هفت نفری که این حملات را انجام دادند هویت سه تن را شناسایی کنند. دادستان پاریس روز گذشته اعلام کرد که هویت دو انتحاری فرانسوی دیگر که در حملات شرکت کردند مشخص شد، علاوه بر این یک انتحاری فرانسوی به نام عمر اسماعیل مصطفای (۲۹ ساله)، از مجموعه ای که عملیات را انجام دادند شناسایی شد.

اما در حالی که پیام های تسلیت و همبستگی در نتیجه این حملات با فرانسه ادامه دارد، شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز روز گذشته در ریاض با برتران بزانسنو سفیر فرانسه در عربستان سعودی دیدار کرد، و بر ایستادگی عربستان سعودی و همبستگی با ملت و دولت فرانسه در برابر این حملات تأکید کرد. در این دیدار برخی از مسائل مورد علاقه دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

اما در چارچوب ادامه تحقیقات، اطلاعات به دست آمده حاکی از مشارکت مجموعه ای بلژیکی در عملیات اخیر است که مقر آن در منطقه مولنبیک در نزدیکی بروکسل پایتخت بلژیک است. دادستانی کل بلژیک اعلام رکد که دو نفر از کسانی که در این حملات شرکت کرده بودند در مولنبیک اقامت داشتند. دادستانی همچنین اعلام کرد دو خودروی پولو و سیات سیاه رنگ که مهاجمان در پاریس مورد استفاده قرار داده بودند پیدا شدند. دادستانی افزود که این دو خودرو اوائل هفته در بلژیک اجاره شده بودند. مقامات محلی بلژیک دست کم پنج نفر را بازداشت کردند که یکی از آنان کسی است که یکی از دو خودرو را اجاره کرده بود.

و در حالی که تحقیقات همچنان ادامه دارد، روز گذشته دهها هزار نفر از فرانسویان با خانواده های خود به خیابان های پاریس آمدند، و در حالی که کودکان را بر دوش گرفته و سالمندان بر  چرخ دستی بودند، ظاهراً می خواستند این پیام را برسانند که تمامی فرانسویان تروریسم را محکوم می کنند و از آن نمی ترسند.

اما در سطح رسمی، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دایره رایزنی های خود را گسترش داد؛ به طوری که روز گذشته در کاخ الیزه تمامی رؤسای احزاب و نمایندگان پارلمان را به حضور پذیرفت، که از جمله آن ها نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق بود که در حال حاضر ریاست حزب راستگرای جمهوری خواه مخالف را به عهده دارد.

منابع آگاه فاش کرند که اولاند روز گذشته به برخی نهادهای مسؤل اعلام کرد که قصد دارد وضعیت فوق العاده را که بلافاصله پس از حملات اعلام کرده بود برای سه ماه دیگر تمدید کند.