اختلاف سیاسی شدید پس از ترور صاحب رستورانی در شهرک صدر بغداد

بغداد: فاضل النشمی

در نتیجۀ پخش خبری مربوط به دست داشتن یکی از اعضای حزب «عصائب أهل الحق» در ترور عماد جبار، میان این حزب و جنبش «الحکمه» اختلاف سیاسی شدیدی به وجود آمد.
به گزارش الشرق الاوسط، شبکۀ «الفرات» از دستگیری قاتل صاحب رستوران خبر داد که در حوزۀ او مدارک و کارت‌های متعلق به حزب «عصائب أهل الحق» یافت شده‌بود.
این اتهامات علنی باعث شد که حزب «عصائب أهل الحق»، رهبر آن قیس الخزعلی و محافل نزدیک به آنها حمله‌ای سخت به جنبش «الحکمه» به رهبری عمار الحکیم داشته باشند که در نتیجۀ آن این جنبش را متهم به زمین خواری و اشغال ساختمان‌ها و زمین‌های دولتی گسترده در بغداد کردند و خواستار تجمع و تظاهرات در کنار پایگاه آن به دلیل انتشار اخبار دروغین در کانال تلویزیونی‌اش شدند.
الخزعلی نیز به طور غیرمستقیم این جنبش را در توئیتی با این مضمون نشانه گرفت: «بالاترین مرحلۀ پستی که انسان می‌تواند به آن برسد این است که هنگامی که با دیگران به اختلاف می‌رسد به آنها تهمت بزند؛ مگر اینکه او را خریده باشند آن موقع قابل بخشش است چون یک دست‌نشانده است.
علیرغم نفی خبر دستگیری قاتل رستوران «لیمونه» توسط سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق که مصداقیت شبکۀ «الفرات» را زیر سوال برد، احمد سالم الساعدی مدیر این شبکه با لحنی تند تحت عنوان «نامه‌ای از جوانان الحکمه به قیس الخزعلی» پاسخ آنها را داد.
الساعدی ضمن حمله به توئیت الخزعلی و یادآوری اقدامات شبکۀ حزب «عصائب أهل الحق» برای تخریب جنبش «الحکمه» آنها را فاقد شایستگی مذاکره دانست که تنها قدرت باج‌گیری از بی‌گناهان را دارند.
وی ادامه داد: میان کسی که سلاحش برای اجاره است و از آن برای واردشدن در الحشد الشعبی در جهت اهداف مشخص استفاده می‌کند با کسی که بعد از صدور فتوا دست به سلاح می‎برد و بعد از پیروزی آن را تحویل داده و به حکومت اجازه می‌دهد نقش خود را در ادارۀ امنیت بازی کند فرق بسیار زیادی وجود دارد.
در رد اتهام «الحکمه» به توهین به «الحشد الشعبی» بیانیه الساعدی عنوان کرد: حزب «عصائب أهل الحق» بیشترین گروهی بود که به این مبارزان توهین کرد و سعی دارد کارهای خود را به همه تعمیم دهد.
وی در خطاب به الخزعلی گفت: اگر به این وطن اهمیت می‎دهی در ابتدا باید پیروان خود را مجازات کنی که شک می‌رود پالایشگاه بیجی و تجهیزات آن را به ارزش میلیاردها دینار غارت کرده‌اند.
گفتی است شبکه «الفرات» موضوع این پالایشگاه را در یکی از برنامه‌های خود مطرح کرد و حزب «عصائب أهل الحق» را پشت پردۀ این کار دانست.
هنوز دلایل حملۀ جنبش «الحکیم» به حزب «عصائب أهل الحق» مشخص نیست اما منابع سیاسی احتمال می‌دهند به خاطر تنش سیاسی میان دو حزب بر سمت‌های دولتی باشد. جنبش «الحکیم» که با «سائرون» هم‌پیمان است زیرمجموعۀ ائتلاف «الاصلاح» است که رو در روی ائتلاف «البناء» که ائتلاف «الفتح» زیر مجموعۀ آن است و اکثر گروهک‌های شیعۀ شرکت کننده در «الحشد الشعبی» از جمله «عصائب أهل الحق» را در بر دارد.