: ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و وزیر دفاع و خارجه این کشور دیدار کردند

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و وزیر دفاع و خارجه این کشور دیدار کردند

لندن – شرق الاوسط آنلاین

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه از توافق حکومت سوریه و گروه های مسلح مخالف رژیم  بر سر برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات صلح بین المللی با همکاری ترکیه و ایران خبر داد. او در دیدار با وزرای دفاع و امور خارجه افزود “این همان اتفاقی است که مدت ها انتظار آن را می کشیدیم و تلاش های بسیاری برای دستیابی به آن انجام دادیم.”

پوتین خاطر نشان کرد “سه سند بین حکومت سوریه و مخالفان مسلح امضا شده است. سند نخست در باره برقراری آتش بس سراسری در سوریه است. سند دوم شامل مجموعه راهکارهای کنترل آتش بس در سوریه بین طرفین می باشد.”

رئیس جمهور روسیه افزود “سند سوم، بیانیه اعلام آمادگی (طرف های درگیر) برای آغاز مذاکرات صلح است”.

پوتین همچنین از “کاهش” حضور نظامی روسیه در سوریه خبر داد. حملات هوایی روسیه در دمشق از سپتامبر ۲۰۱۵ برای حمایت از حکومت سوریه آغاز شد. او یادآور شد “من با پیشنهاد وزارت دفاع مبنی بر کاهش حضور نظامی در سوریه موافقت می کنم اما ما بی تردید، به تلاش های خود برای مبارزه با تروریسم بین المللی و حمایت از حکومت مشروع در سوریه” ادامه می دهیم.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد “گروه های مخالف حکومت که توافقنامه آتش بس با حکومت سوریه را امضا کردند شامل بیش از ۶۰ هزار مسلح می باشند.” وی افزود “این گروه ها از مهم ترین گروه های مسلح مخالف حکومت هستند.”

در این راستا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت “آمادگی برای انجام گفت و گوهای صلح برای فیصله دادن به کشمکش ها در سوریه آغاز شده است. این نشست قرار است به زودی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود. او افزود “با ترکیه و ایران اقدامات لازم برای آماده سازی این نشست انجام می دهیم.” این در حالیست که تهران و آنکارا آمادگی خود را برای موافقت با توافق صلح احتمالی میان حکومت سوریه و اپوزیسیون در آستانه اعلام کردند.

سخنگوی ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون هم از حمایت این گروه از توافق آتش بس سراسری در سوریه خبر داد. ترکیه و روسیه با این توافق که از نیمه شب (۳۰ دسامبر) به مرحله اجرا در آمده  موافقت کردند.

احمد رمضان رئیس واحد رسانه ای ائتلاف ملی برای انقلاب و نیروهای مخالف حکومت سوریه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه افزود “این گروه، آتش بس را رعایت خواهد کرد اما چنانچه آتش بس نقض شود پاسخ آن را می دهد.”

ترکیه و روسیه روز پنجشنبه (۲۹ دسامبر) از دستیابی به توافقی برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه خبر دادند و از نیمه شب (۳۰ دسامبر) اجرا می شود. این در حالیست که همکاری های فشرده ای از سوی آنکارا و مسکو برای پایان دادن به جنگ در سوریه در جریان است.

نیروهای دولتی سوریه هم در بیانیه ای در روز پنجشنبه از توقف عملیات نظامی در سوریه از نیمه شب (۳۰ دسامبر) خبر دادند. گروه داعش و جبهه فتح شام (جبهه نصرت سابق) جزو توافق آتش بس نیستند.

رمضان افزود “آتش بس در کلیه مناطق تحت کنترل جریان های میانه روی اپوزیسون اجرا می شود.” او خاطر نشان کرد “انتظار ما بعد از آتش بس، ورود کمک ها با اشراف سازمان ملل به مناطق محاصره شده است.”

البته، این اولین باری نست که توافقی برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه اجرا می شود. چندین توافق هم با موافقت روسیه و آمریکا صورت گرفته بود اما تمامی آتش بس ها در سوریه فروپاشید. ترکیه، بارزترین حامی گروه های اپوزیسیون برای نخستین بار از چنین توافقی حمایت می کند.

سوریه از نیمه های مارس ۲۰۱۱ میلادی درگیر منازعه خونینی شده که تا به حال به کشته شدن بیش از ۳۱۰ هزار نفر و ویرانی گسترده تاسیسات و زیر ساختارها و آوارگی بیش از نیمی از مردم این کشور در داخل و خارج سوریه انجامیده است