تیم ملی فوتبال ایران که در سال 1998 مقابل تیم آمریکا قرار گرفت

تیم ملی فوتبال ایران که در سال ۱۹۹۸ مقابل تیم آمریکا قرار گرفت

اخبار گوناگون و شواهد همگی حکایت از آن دارند که تیم های ملی فوتبال ایران و آمریکا چند ماه آینده مسابقه ای دوستانه را برگزار خواهند کرد، مسابقه ای که مانند بسیاری دیدارهای ورزشی از این قبیل، بیش از جنبه ورزشی، جنبه ای دیپلماتیک خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاریها، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه حمایت خود را از برگزاری دیدار دوستانه میان تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا اعلام کرد و گفت دیدار ایران و آمریکا می‌تواند به مذاکره واشنگتن و تهران کمک کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با حضور در کاخ سفید به طور مختصر در زمینه برگزاری این بازی دوستانه گفت: همیشه گفته‌ایم که برای مذاکره مستقیم با مسئولان ایران آماده هستیم و کجا بهتر از زمین فوتبال برای انجام این کار؟

اظهارات هارف پس از صحبت‌های هفته گذشته علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود که اعلام کرد فدراسیون فوتبال آمریکا تمایل دارد تیم ایران در تورنمنتی چهارجانبه که سال آینده در آمریکا برای آماده‌سازی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد حضور پیدا کند.

کفاشیان پنج شنبه گذشته گفته بود فدراسیون فوتبال آمریکا با برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی ایران موافقت کرده است و درصورت انجام هماهنگی ها این بازی تدارکاتی برگزار می شود.

وی در حاشیه مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان بوشهر درگفت و گو با ایرنا افزود: پیشتر درخواست هایی برای برگزاری بازی های رفت و برگشت داشته ایم و هم اکنون هم پیشنهادهایی شده که بازی های تدارکاتی چهارجانبه ای برگزار کنیم که یکی از طرف های این بازی ها کشور آمریکاست.

پیش از این نیل بوئته سخنگوی فدراسیون فوتبال آمریکا هم در این زمینه گفته بود: به منظور کسب آمادگی برای حضور در رقابت‌های جام جهانی، به صورت فعالانه با مسئولان چند فدراسیون فوتبال چند کشور که تیم‌های ملی‌شان جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ را کسب کرده‌اند، برای برگزاری دیدار تدارکاتی در اواخر ماه مه و اوایل ماه ژوئن (سال ۲۰۱۴) مذاکره کرده‌ایم.

وی افزود: با وزارت امور خارجه ایالات متحده همکاری نزدیکی داریم تا برای تیم‌هایی که برای این تورنمنت دعوت می‌شوند تدارک لازم دیده شود. وزارت امور خارجه مطلع است که ما با کشورهای متعددی در تماس بوده‌ایم و پیش از شروع رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ امکان حضور تیم فوتبال هر کشوری در ایالات متحده وجود دارد.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا که جواز حضور در مرحله پایانی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل را کسب کرده‌اند تاکنون تنها در ۲ بازی مقابل یکدیگر بازی کرده‌اند. ایران در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با نتیجه ۲ بر یک بر آمریکا غلبه کرد و ۲ سال بعد دیدار دوستانه دو کشور در پاسادنا کالیفرنیا با نتیجه مساوی یک بر یک خاتمه یافت.