مصر روز گذشته به اختلاف تجاری چندین ساله خود با مؤسسه مالی بین‌المللی (IFC) در خصوص بدهی شرکت عمر افندی وابسته به شرکت دولتی ساخت و ساز پایان داد.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت مالی مصر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در چارچوب تلاش‌های دولت برای فراهم کردن فضای لازم برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و حل و فصل هرگونه مشکل و موانعی که در مسیر سرمایه‌گذاران و برای تزریق سرمایه‌های جدید وجود دارد، هشام توفیق وزیر بخش عمومی و محمد معیط وزیر مالی مصر توافقنامه‌ای برای حل اختلاف بین شرکت عمر افندی و مؤسسه مالی بین‌المللی (IFC) امضا کردند. اختلاف مذکور در زمینه بدهی‌های شرکت به مؤسسه و سرمایه IFC در شرکت بود».
براساس این توافقنامه شرکت ساخت و ساز و توسعه که یکی از شرکت‌های تابعه وزارت کار عمومی است، مبلغ ۳۵ میلیون دلار را برای تسویه نهایی به مؤسسه IFC پرداخت خواهد کرد. وزارت مالی نیز ضامن پرداخت این مبلغ است.
براساس این توافقنامه مؤسسه IFC، شرکت ساخت و ساز و تعمیرات و شرکت عمر افندی در راستای حل و فصل دوستانه این اختلاف، از دادخواست‌ها و شکایت‌های قضایی خود چشم‌پوشی خواهند کرد.
شورای وزیران در ماه نوامبر تصمیماتی در خصوص حل اختلافات سرمایه‌گذاری اتخاذ کرده بود و بر اساس این تصمیمات و در راستای حل اختلاف مؤسسه IFC و شرکت عمر افندی ۹۰ درصد از سرمایه شرکت عمر افندی به یک شرکت و تعدادی از تاجران سعودی فروخته شد و یک شرکت سهامی تأسیس شد.
شرکت عمر افندی در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۷ (۳۰ خرداد ۱۳۸۶) طی یک قرارداد یک وام ۴۰ میلیون دلاری از مؤسسه IFC گرفت. علاوه بر این، سه قرارداد در خصوص سرمایه‌گذاری مؤسسه در ۶ طرح ساخت و ساز شرکت امضا شد و مؤسسه ۵ درصد سهم شرکت عمر افندی را نیز خریداری کرد.
در تاریخ ۷ می ۲۰۱۱ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰) دادگاه اداری حکمی در خصوص باطل کردن همه فعالیت‌های خرید و فروش صادر کرد و بر همین اساس شرکت مذکور پرداخت اقساط وام را متوقف کرد.