حلب صحنه درگیری های شورشیان و ارتش بشار اسد - آژانس خبری فرانسه

حلب صحنه درگیری های شورشیان و ارتش بشار اسد – آژانس خبری فرانسه

ارتش سوریه در حال حاضر بخش شرقی شهر حلب را محاصره کرده است. گروه‌های شورشی فعال در حلب دچار اختلاف‌های درونی جدی شدند و در برخی مواقع با یکدیگر درگیر می‌شوند. همین امر فرصت را برای ارتش بشار اسد فراهم آورد تا کنترل بخشی از حلب را به دست بگیرد.

بخشی از نیروهای شورشی در حال حاضر با نیروهای گروه داعش که بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را در اختیار دارد، در حال جنگند.

درگیری ها میان نیروهای بشار اسد، رییس جمهور سوریه و شورشیان در شهر شهر تاریخی حلب، تقریبا کل بخش قدیمی این شهر را نابود کرده و میراث جهانی آن شهر را از بین برده است.

بر اساس گزارش های رسانه ها، مناطقی که به محاصره ارتش سوریه درآمده، محل اسکان نزدیک به ۳۰۰ هزار غیرنظامی سوری است.

بلافاصله پس از محاصره حلب از سوی ارتش اسد، سازمان ملل از دولت سوریه خواست تا امکان دسترسی امدادگران به مناطق جنگی را فراهم کند. این سازمان همچنین خواستار تعلیق درگیری ها شد تا امکان ارائه بیشتر کمک‌های ضروری به غیرنظامیان فراهم شود.

در درگیری‌های سوریه که برای چهارمین سال متوالی ادامه دارد، بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد که در نتیجه جنگ در عراق و سوریه ۱۳.۶ میلیون نفر بی خانمان و آواره شده‌اند. به گفته این کمیساریا، بسیاری از آوارگان عراقی و سوری که تعداد آنها برابر با جمعیت کلان شهری مانند لندن است، بدون غذا و سر پناه هستند.

امین عواد مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل گفت دنیا در مقابل نیاز این پناهندگان منفعل شده است.

امین عواد گفت: «امروزه وقتی که درباره آوارگی یک میلیون نفر در مدت دو ماه و یا آوارگی پانصد هزار نفر در یک شبانه روز حرف می‌زنیم، دنیا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد».

این آمار سازمان ملل متحد شامل ۷.۲ میلیون نفر است که در خاک سوریه آواره شده‌اند و نشان می‌دهد تعداد این پناهجویان به نسبت رقم ۶.۵ میلیون نفری که در آمار پیشین این نهاد قید شده بود، افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است که ۳.۳ میلیون پناهنده سوری نیز در خارج از این کشور به سر می‌برند.

آمار کمیساریا همچنین شامل ۱.۹ میلیون نفری است که در داخل خاک عراق آواره شده‌اند و ۱۹۰ هزار نفر که در جستجوی محلی امن این کشور را ترک کرده‌اند.