چاووش‌اوغلو به بغداد و اربیل می‌رود

آنکارا: سعید عبدالرزاق

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که در سفر روز گذشته خود به ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور با افزایش میزان آب ورودی به عراق موافقت کرده است.

به گزارش الشرق الاوسط، محمد الحلبوسی که روز سه شنبه به ترکیه رفته و اعلام کرده بود که در این سفر بر سر افزایش حقابه عراق رایزنی خواهد کرد، از موافقت اردوغان در این خصوص خبر داد.

حلبوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان با افزایش حقابه عراق جهت رسیدن آب به تمامی استان‌ها از جمله بصره موافقت کرده است.

او تأکید کرد که ترکیه به سهمیه‌بندی آب پایبند است و در این پرونده از عراق پشتیبانی می‌کند.

حلبوسی روز دوشنبه وارد ترکیه شد تا در سومین نشست رؤسای پارلمان‌های اوراسیا شرکت کند. او گفته بود که در این سفر با اردوغان در خصوص بحران آبی عراق گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در خرداد ماه گذشته که ترکیه اقدام به آب‌گیری سد «ایلیسو» بر روی رود دجله کرد؛ کاهش ملموس آب این رودخانه در بغداد و موصل و به تبع آن وحشت مردم، اولین واکنش‌های جدی پارلمان و مسئولان عراقی را برانگیخت و پارلمان این کشور جلسه اضطراری تشکیل داد. مدیر اجرایی سد موصل نیز گفته است که میزان ورودی آب از ترکیه، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

همزمان با این اظهارات، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که وزیر امور خارجه ترکیه برای انجام دیدارهای رسمی با مقامات عراق روز پنج شنبه به بغداد و اربیل سفر خواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه جهت انجام دیدارهای رسمی با مقامات بغداد و اربیل عازم عراق خواهد شد.

چاووش‌اوغلو در بغداد با رئیس جمهور جدید عراق برهم صالح و چند تن از سران احزاب عراق و ترکمان‌ها دیدار می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه پس از بغداد به اربیل می‌رود و قرار است با سران احزاب کُردی دیدار کند.

در این دیدارها، ابعاد جامع روابط دو کشور، پروژه‌های بازسازی مناطق جنگ زده عراق و فرصت‌های همکاری‌ دو‌جانبه مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.