فرمانده کل ارتش لیبی به ایتالیا نزدیک می شود
قاهره: خالد محمود
خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی اعلام کرد که پریروز در دفتر کار خود با انزو میلانزی وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار داشته و در خصوص انتخابات پیش روی لیبی و روش‌های دوری آن از هرگونه تقلب صحبت کرده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، حفتر در بیانیه‌ای عنوان کرد که در این ملاقات ناگهانی موضوعات دیگری همچون همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی مطرح شد.  از سویی دیگر راهکارهایی در سطح اروپا برای مبارزه با این دو پدیده نیز بحث و بررسی شد.
حفتر همچنین افزود که وزیر خارجه ایتالیا متعهد شد در صورت وجود هرگونه پیشنهادی از جانب آمریکا برای برقراری امنیت از آن حمایت خواهد کرد.
علیرغم اینکه میلانزی گفته است که طرف صحبت ایتالیا در لیبی دولت السراج است که مورد تایید جامعه بین المللی است. ولی عنوان کرده است با این حال نمی‌توان حفتر را نادیده گرفت.
میلانزی در صحبت‌های خود با خبرگزاری «آکی» ایتالیا گفته است که مذاکرات با حفتر دلایل خاص خود را دارد که مهم‌ترین آنها استقبال وی از مذاکرات، اهمیت او به کشور ایتالیا و همچنین واقف بودن او به نقشی است که می‌تواند در این راستا داشته باشد.
وزرات خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد که خلیفه حفتر و انزو میلانزی با هم دیداری دوستانه داشتند که باعث از سرگیری روابطی مطمئن با ایتالیا شده است.
در بیانیه‌ای که از وزارت خارجه ایتالیا منتشر شد عنوان شده است که وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرده که کشورش –که حامی حکومت السراج در طرابلس است- خواهان مذاکره با تمام جهات لیبی است که دارای نوایای حسنه هستند.
وزیر خارجه ایتالیا بعد از دیدار با حفتر، تماسی با دفتر فائز السراج رئیس حکومت وفاق ملی داشته و در خصوص قربانیان حادثه تروریستی مقر شرکت نفت و قربانیان درگیری‌های مسلح حاشیه جنوبی شهر طرابلس اظهار تاسف کرده و این حادثه را به او  تسلیت گفته است.
طبق بیانیه‌ای که از دفتر السراج صادر شد میلانزی بر حمایت ایتالیا از حکومت سراج تاکید کرده است. سراج نیز از جانب خود از تلاش‌های حکومت ایتالیا برای حمایت از روند دموکراتیک لیبی تشکر کرد.
از سویی دیگر حفتر سعی کرد آتش فتنه قطر و کانال وابسته به آن الجزیره را بخواباند چرا که حرف‌های او  را تحریف کرده تا الجزایر را با وی دشمن کند.
خلیفه العبیدی مسئول اطلاع رسانی مکتب حفتر و سرهنگ احمد المسماری سخنگوی حفتر و ارتش ملی لیبی، سخنانی که به دروغ به الحفتر نسبت داده شده و مبنی برتهدید وی در خصوص منتقل کردن جنگ لیبی به خاک الجزایر بوده است را بی پایه و اساس عنوان کرده و تاکید کردند که رابطه لیبی با کشورهای همسایه خود از جمله الجزایر بسیار خوب است.
العبیدی طی سخنان خود با خبرگزاری لیبی عنوان کرد که کانال الجزیره قطری و النبأ که وابسته اخوان المسلمین بوده و از ترکیه پخش می‌شود سعی دارند تا با تحریف سخنان حفتر در خصوص الجزایر در مصاحبه تلویزیونی وی هنگام دیدار با بزرگان و شیوخ و حکمای لیبی در روزهای گذشته، فتنه ایجاد کنند.
العبیدی همچنین عنوان کرد که حفتر در سخنان خود توضیح داد که نیروهای ارتش لیبی متوجه وارد شدن نیروهای مسلحی به این کشور از مرزهای وی با الجزایر شده بودند، بدون اینکه هویت آنها را تشخیص دهند. در همین راستا حفتر یکی از معاونان خود را برای اطلاع از ماهیت این گروه مسلح به الجزایر ارسال کرد تا کاشف به عمل بیاید که آیا این نیروها وابسته به نیروهای مرزبانی الجزایر هستند و یا نیروهایی تروریست هستند که قاچاقی وارد لیبی شده‌اند.
وی همچنین توضیح داد که حکومت الجزایر متوجه این مساله شده و دستور پیگیری آن را صادر کرده است.
المسماری همچنین نقشی که دوحه سعی در بازی آن داشت تا میان الجزایر و لیبی را به هم بزند «نقشی شرور» توصیف کرد و گفت که روابط لیبی و الجزایر خیلی عمیق‌تر از آن است که کانال الجزیره و دولت قطر با شایعات خود آن را به هم بزند. از سویی دیگر لیبی اصلا راضی نیست که این کانال منبع تهدیدی برای کشورهای برادر لیبی باشد.
در این میان، حکومت وفاق ملی لیبی عامل عملیات تروریستی به مقر شرکت نفت در طرابلس را سه شخص آفریقایی وابسته به گروهک تروریستی داعش عنوان کرد.
محمد السلاک سخنگوی رسمی حکومت پریروز عنوان کرد که گزارش‌ها حاکی از آن است که انتحاری‌ها آفرقایی بوده و با بستن کمبرندی انفجاری به خود عامل انفجاری بوده‌اند که منجر به کشته شدن ۴ تن و مجروح شدن ۱۰ تن دیگر شد.
نیروهای بازدارنده الردع حکومت السراج نیز عکس‌هایی از انتحاری‌ها در صفحه فیسبوک خود منتشر کردند که حاکی از این بود که سه نفر با رنگ پوستی تیره در حالیکه کمربند انفجاری پوشیده بودند پس از تیراندازی خود را منفجر کردنده‌اند. که این عکس‌ها توسط دوربین‌های شرکت نفت به ثبت رسیده بود.
از سویی دیگر، بندهای توافقنامه آتش بس لیبی به رهبری هیئت فرستاده سازمان ملل متحد به لیبی، اشاره به برنامه ریزی برای بیرون راندن شبه نظامیان مسلح از مکان‌های اصلی و منحل کردن تدرجی آنها دارد. به اضافه اینکه قرار است تمام سلاح‌های سنگین و متوسط در ستاد ارتش مسلح لیبی انبار شوند.
هیئت فرستاده سازمان ملل متحد نسخه‌ای از این توافقنامه را منتشر کرد که قرار است بندهای این توافقنامه از  اماکنی همچون فرودگاه معیتیقه طرابلس، مقر نخست وزیر، بندر طرابلس، بانک مرکزی، پایگاه‌های شرکت نفت و سازمان برق و سازمان ارتباطات و سرمایه گذاری شروع شود.