روحانی در سفر به نیویورک - عکس از شرق پارسی

روحانی در سفر به نیویورک – عکس از شرق پارسی

حسن روحانی رییس جمهور ایران در اولین سفر به اروپا، امروز چهارشنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) برای شرکت در چهل و چهارمین اجلاس داووس وارد سوییس شد.

حسن روحانی دومین رییس جمهور ایران بعد از سید محمد خاتمی در سال ۲۰۰۴ است که به اجلاس اقتصادی داووس دعوت شده است.

چندی پیش دبیر اجرایی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد داووس به تهران سفر کرده بود تا رییس‌ جمهور ایران را برای شرکت در اجلاس اقتصادی داووس که ۲۲ تا ۲۵ ژانویه برگزار می شود، دعوت کند. با قطعی شدن این دعوت و سفر روحانی به داووس پیش بینی می شود رییس جمهور ایران ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه ۲۳ ژانویه به وقت محلی در اجلاس داووس درباره «ایران در جهان» سخنرانی کند.

روحانی درباره حضور در این اجلاس به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفت: «حضور ایران در نشست داووس، افزون بر مسایل اقتصادی برای طرح نظرات سیاسی، منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی، بسیار موثر خواهد بود و این اجلاس و نشست های مختلف، فرصتی برای تبیین نظرات ایران است.»

وی افزود: «شاید از ایران برای حضور در این اجلاس در سطح رییس جمهوری دعوت شده تا دنیا چهره جدید کشور (ایران) را پس از انتخابات مهم ۲۴ خرداد ببیند و نظرات مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به پیوند اقتصاد ایران با جهان و چشم انداز آینده اقتصادی کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

رییس جمهور ایران اعلام کرده که علاوه بر حضور در این اجلاس جلسات دیگری با رسانه ها و دیدارهایی با شخصیت های سیاسی و اقتصادی نیز خواهد داشت.

به گفته برگزار کنندگان داووس، در چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد بیش از دو هزار و پانصد نفر از جمله چهل رییس دولت حضور خواهند داشت و پیش بینی شده که یک هزار و پانصد نفر از شرکت کنندگان را نیز روسای شرکت های بزرگ اقتصادی جهان تشکیل دهند.

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (world economic forum) همه ساله با حضور رهبران سیاسی و نخبگان اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف جهان در سوییس برگزار می شود و تحت تاثیر نام محل برگزاری به نام اجلاس داووس (Davos) مشهور شده است.

مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیردولتی و بین المللی است. به گفته حامیان این بنیاد اقتصادی، مجمع جهانی اقتصاد مکانی ایده آل برای گفتمان و مباحثه درباره مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زمین است، زیرا نمایندگان قوی ترین سازمان های اقتصادی و بانفوذترین نهادهای سیاسی جهان در اجلاس آن شرکت می کنند؛ متفکران به طرح ایده های خود می پردازند و فضای عموماً غیررسمی اجلاس، بحث های گسترده و بی پرده ای را موجب می شود.

بدین ترتیب می توان گفت که این کنفرانس صرفا یک هم اندیشی جهانی است. اما در هم اندیشی امسال فرصتی برای ایران فراهم شده که بسیاری از صاحب نظران منتظرند که سخنان رئیس جمهور ایران را بشنوند و از نحوه گفتار ایران با دنیا مطلع شوند.

بر این اساس اشپیگل نوشته است که «اوج سیاسی نشست داووس سخنرانی رییس جمهور ایران خواهد بود که موضوع آن «جایگاه ایران در جهان» انتخاب شده و انتظار می رود روحانی در سخنان خود در جمع سران سیاسی و اقتصادی شرکت کننده، همه کشورها را به سرمایه گذاری در ایران فرا بخواند.»