ساکنان شهر ترکمن نشین شیعه محاصره شده از سوی "داعش": ما را نجات دهید – آسوشیتد پرس

ساکنان شهر ترکمن نشین شیعه محاصره شده از سوی “داعش”: ما را نجات دهید – آسوشیتد پرس

اربیل، دلشاد عبدالله – اکثریت جمعیت منطقه آمرلی که در محاصره کامل نیروهای مسلح “داعش” قرار دارد، را ترکمن ها تشکیل می دهند. این منطقه در استان صلاح الدین و در ۲۷ کیلومتری جنوب استان طوزخورماتو قرار دارد. تلاش های نیروهای وابسته به “داعش” برای تصرف این منطقه ادامه دارد ولی آنها همچنان با مقاومت سرسختانه ای از سوی جمعیت ۱۵ هزار نفری آمرلی روبرو هستند.

شهروندان آمرلی ضمن اشاره به انتشار بیماری های گوناگون بین کودکان و زنان به دلیل کمبود جدی مواد غذایی و دارو از دولت عراق به علت تلاش نکردن برای رفع حصر این منطقه گلایه می کنند. مدیر ناحیه آمرلی عادل شکور دیروز (چهارشنبه) در گفتگوی تلفنی با “الشرق الاوسط” از “وخامت اوضاع انسانی در آمرلی” خبر داد. وی افزود «بیش از دو ماه است که بیش از ۱۵ هزار نفر محاصره شده اند. با کمبود شدید ملزومات و دارو و شیر خشک و بمباران از سوی نیروهای مسلح “داعش” روبرو هستیم. شاهد مرگ روزانه کودکان و زنان به دلیل گرسنگی و تشنگی هستیم. هلیکوپترهای عراقی مواد غذایی پرتاب می کنند ولی این مقدار کفاف محاصره شدگان را نمی دهد.»

شکور گفت: «نیروهای ارتش عراق در ۲۰ کیلومتری منطقه مستقر شده اند ولی تاکنون اقدامی برای رفع حصر آن نکرده اند.» وی حکومت عراق را به پشتیبانی از نیروهای هوایی پیشمرگه و ارتش عراق به منظور باز کردن راه به سوی آمرلی و امداد رسانی به ساکنان فرا خواند. شکور افزود: «ما در آمرلی مقاومت جانانه ای در دفاع از شهرمان می کنیم و زنان و کودکان را با بالگردهای امدادرسانی فراری می دهیم. در روزهای گذشته ده ها زن و کودک به بغداد و استان های جنوبی منتقل شده اند.»

از سوی دیگر هیمان رمزی فعال ترکمن در گفتگو با “الشرق الاوسط” گفت «هیچ کدام از نمایندگان ترکمن چه در پارلمان اقلیم کردستان و چه در مجلس عراق از فاجعه انسانی در آمرلی که بیش از دوماه است که ادامه دارد سخن نگفته است.» وی در ادامه گفت: «نیروهای مسلح “داعش” این منطقه را محاصره کرده اند. بمباران مستمر آمرلی توسط (داعش) به زخمی شدن ۵۰ کودک انجامیده است. ترکمن ها و اهالی منطقه با تشکیل تیپ نظامی به دفاع از منطقه محاصره شده می پردازند. (داعش) در صورت ورود به شهر اقدام به نسل کشی شهروندان ترکمن شیعه خواهد کرد.»

این فعال ترکمن خواستار تحرک حکومت اقلیم کردستان خواستار برای نجات ساکنان آمرلی و رفع حصر منطقه و امدادرسانی آب و مواد غذایی به اهالی شد. وی گفت: بالگردهای عراقی از حمایت منطقه دست کشیدند چرا که “داعش” آنها را مورد هدف قرار می دهد.

نیروهای مسلح “داعش” در روزهای گذشته بارها اقدام به ورود به منطقه کردند ولی به گفته ساکنان شهر آنها با امکانات نظامی ناچیز خود حملات “داعش” را دفع کردند. یکی از ساکنان آمرلی خالد محمود گفت: «اهالی روزانه با کشتار “داعش” روبرو می شوند. آنها منطقه را با بمب های گوناگون بمباران می کنند. تا کنون ۸۰۰ خمپاره به منطقه پرتاب کرده اند.» وی به انتشار بیماری های فراوان همانند بیماری های پوستی و قند و اسهال به دلیل محاصره و ترس و وحشت و کشته شدن بیش از ۲۰ زن و کودک به دلیل بمباران منطقه اشاره کرد.

خالد محمود از مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان خواست تا در رفع حصر منطقه کمک کند. وی با ابراز تاسف از موضع گیری نمایندگان مجلس گفت: «آنها در خواب فرورفته اند. تاریخ موضع گیری کسانی را که برای نجات ما حرکت می کنند ثبت خواهد کرد.»