سوسن الشاعر

ایران علاوه بر نبرد در جنوب به دنبال کشاندن پادشاهی عربستان سعودی به جنگ دوم در شمال است. ایران با قربانی کردن دو گروه مزدورش در شمال و جنوب بلا را از خود دفع کرد. ایران این بار می داند که دیگر نمی تواند به دو گروه مزدورش در شمال و جنوب یاری برساند. پر و بال ایران بسته است اما سرگرم بودن عربستان سعودی به جنگ با دو مزدور ایران فرصتی در اختیار رژیم حاکم در تهران قرار می دهد تا نفسی تازه کند و دوره ترامپ تمام شود. اگر بخواهیم عقلانی فکر کنیم: ایران از موضع تند آمریکا و استراتژی تنبیهی آمریکا بر اثر حمایت ایران از تروریسم باخبر است. ایران می داند  اقداماتی که در راستای جلوگیری از اقدامات نامشروع ایران در منطقه در نظر گرفته شده با حمایت.قاطعانه کشورهای خلیج از استراتژی آمریکا روبرو است. با این اوصاف، آیا ایران حساب واکنش ریاض درباره شلیک موشک بالستیک توسط دو نوکر تهران (حسن نصرالله و حوثی) به فرودگاه ریاض را نکرده بود؟ چنین چیزی عاقلانه به نظر نمی رسد.  هر خردمندی می تواند به این نتیجه برسد موشکی که به فرودگاه شلیک شد دست ریاض را برای پاسخ به دو مزدور ایران باز گذاشت. حالا تحرک ریاض برای پاسخ به این دو کاملا مشروع است. تهران کاملا از این موضوع باخبر است اما با این حال به دو مزدورش چراغ سبز نشان داد و این دو با آگاهی و دستور تهران در تیررس حمله قرار گرفتند!! بعد از آن هم ایران تنها به عربده کشی و فریاد و تکذیب پرداخت و عربستان سعودی را مقصر پیامدهای تعرض به حزب الله و حوثی ها دانست.

گمانه زنی ناظران این است که ایران به پادشاهی عربستان سعودی درباره تعرض به متحدانش هشدار دهد به ویژه اینکه پادشاهی عربستان سعودی به طور مستقیم حزب الله و ایران را متهم کرد. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در چندین توئیت به اتهام های مستقیم عربستان سعودی پاسخ داد. او در چندین پیام توئیتری گفت «پادشاهی عربستان سعودی در جنگ های متخصمانه و… در منطقه و رفتارهای بی ثبات کننده و تحرکات پرخطر وارد می شود و این کشور ایران را برای این رویدادها سرزنش می کند.» اگر  به جای نوکر ارباب بودم حتما به یقین می دانستم که من قربانی بعدی خواهم بود!!

ایران می داند که نوکر باید خدمتگزار ارباب خود باشد به ویژه اینکه اگر این ارباب معصوم باشد و نوکر واقعا باور داشته باشد که خامنه ای ظل الله فی الارض است. در این شرایط چنانچه این امام معصوم به حوثی ها و نصرالله فرمان خودکشی هم بدهد این دو خودکشی خواهند کرد. البته این دو اکنون هم دست به خودکشی زده اند چرا که دامنه واکنش به اقداماتشان به عربستان سعودی محدود نخواهد بود. ایران می داند که شلیک موشک به فرودگاه ریاض دستاورد خاصی نه برای تهران و نه برای حزب الله و حوثی ها خواهد داشت اما با این حال این دو را به موشک تجهیز نمود و دستور پرتاب آن را صادر کرد. اقدامی که با محکومیت همه جامعه جهانی روبرو شد و الان واکنش به این اقدام کاملا قابل قبول خواهد بود.  ایران با این اقدام گویی می گوید این شما و این همه کاره ضاحیه جنوبی. هر بلایی که می خواهید سرش بیاورید. اما پرسش اینجاست که چرا ایران چنین کرد؟

از همان لحظه انتخاب ترامپ شمارش معکوس برای بازخواست حزب الله و حوثی ها و همه متحدان ایران آغاز شد. هیچ کدام از هشدارها به ایران کارساز نبود.  ایران و متحدانش در پی خرید وقت هستند تا چه بسا ترامپ از قدرت برکنار شود یعنی دموکرات ها با اجرای تغییر عمده ای متدهای بلدوزری ترامپ را از کار بیندازند. هیچ کدام از این اتفاق ها روی نداد و حساب و کتاب های کسانی که روی این طرح حساب باز کرده بودند اشتباه از آب درآمد. ایران متوجه شد که فرصت از دست می رود و پیش بینی هایش درست از آب در نیامده است. ایران فهمیده که روز به روز حوزه نفوذ بیشتری در خاورمیانه را از دست می دهد و میزان تفاهم روسیه و آمریکا بیشتر از آن چیزی است که انتظارش را داشت. این تفاهمات قطعا به ضرر ایران و ترکیه خواهد بود. ایران از ضربه ای که به واسطه چشم پوشی عمدی آمریکایی ها و روس ها در برابر تحرکات استقلال طلبانه کردها خورده به شدت هراسان است.

روند معامله گری قدرت های منطقه ای در منطقه با شتاب در جریان است که هیچ مجالی برای تعلل باقی نمی گذارد. ایران در پی این است که با کمترین خسارات ممکن از این نبرد خارج شود و به مذاکره برای حفظ موقعیت میدانی خود بپردازد. بدین ترتیب ایران باید اولویت هایش را تغییر دهد و باید به فکر چاره ای برای نجات حکومتش باشد که از جریان تحریم های اقتصادی و انزوای بین المللی به ستوه آمده است. ایران به این فکر می کند که نباید به نقطه صفر یعنی قبل از برجام بازگردد چرا که گرچه امکان لغو برجام وجود ندارد اما امکان تحریم ایران به دلیل فعالیت های غیر مشروعش هنوز وجود دارد.

گفتمان ایران در دوره آینده در مسیر تنش زایی بیشتر قرار خواهد گرفت. ایران به شاخ و شانه کشیدن و عربده کشی خواهد پرداخت و جریان های تکفیری و آمریکا و متحدانش و اسرائیل را تهدید خواهد کرد. این گفتمان توسط همه نوکران ایران دنبال خواهد شد. همه آنها با گفتمان مذهبی پیشکش و قربانی امام می شوند. نصرالله همه پیروان خود را قربانی امپراتوری فارسی می کند.