حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از عقب ماندگی زیرساخت های ارتباطی ایران انتقاد کرد و گفت: “من به عنوان رئیس‌جمهور از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم و قرار ما با وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه سریعتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها
وسیع‌تر شود، حتی برای موبایل‌های مردم نیز صورت بگیرد”.

عدم توسعه زیرساخت های مخابراتی ایران در طول ۸ سال گذشته تحت ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به نوعی در راستای کنترل هر چه بیشتر مضای مجازی و کاهش قدرت کاربران اینترنتی در استفاده از مزایای یک شبکه قوی و به روز ارتباطی بوده است.

روحانی روز شنبه ۲۷ اردیبهشت در مراسم افتتاح جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات از حرکت دنیا از دهکده جهانی ارتباطات به خانواده جهانی ارتباطات خبر داد و گفت: “امروز می‌بینید که کشورهایی با چند هزار جمعیت و شهروند یک کشور را تشکیل داده‌اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

طی ماه های اخیر روحانی در مناسبت های گوناگون از لزوم آزادی های اجتماع و ارتباطی سخن گفته در حالی که هنوز و بعد از ۱۰ ماه از رییس جمهوری وی هنوز قدرت حاکم مبتنی بر قرائت محافظه کارانه و همانند دوره ۸ ساله پیش از او است.

روحانی که می داند خاستگاه قدرت سیاسی و اجتماعی اش قشر جوان و تحصیلکرده ایران است در این ارتباط افزود: گویی دوران پیام‌های یک طرفه به سرآمده و کم کم به نقطه‌ای می‌رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه، تریبون‌های یک طرفه و سنتی به سرآمده است. امروز هر پیامی که در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که “ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به خاطر اضطرار و ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم گفت: ما باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببنیم و تلقی کنیم. حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.”

رئیس جمهور ایران گفت: امروز این همه ما جوان، دختران و پسران تحصیلکرده و دانشگاه دیده داریم. دختران و پسرانی که علاقمند به کشورند و فضای بزرگی در اختیار آنهاست تا بتوانند از هویت ایرانی و اسلامی دفاع کنند. وی خطاب به تندرو ها گفت: “چرا این همه در تزلزل هستیم؟ چرا به جوانان خود اعتماد نمی‌کنیم؟ در یک زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانان‌مان پر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئو وارد کشور شود؛ چرا که اگر وارد شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود دیگر چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ کنیم؟!”

روحانی اضافه کرد: “بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم؟ اگر خدایی نکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبکه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند؟ دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت.”

به گفته روحانی، “امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم؟”

در ماه های اخیر حملات جناح تندرو به طرز فکر و عملکرد دولت روحانی بطور قابل توجهی افزایش یافته و نقطه تقابل جناح تندرو و روحانی به سیاست های خرد فرهنگی – اجتماعی مانند فیلترینگ یا عدم فیلتر فیس بوک و واتس اپ رسیده است.

رئیس جمهور ایران با اشاره به این‌که امسال سال فرهنگ است تصریح کرد: “ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم. گاهی نیز شمشیر به دست می‌گیریم که این شمشیر چوبی است. می‌ترسیم، به کنجی می‌خزیم که مبادا تیری به ما برخورد کند”.