حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جمع خبرنگاران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جمع خبرنگاران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از دو مؤسسه در این کشور خواسته است درباره مسئله تماس با آمریکا از مردم نظرسنجی کنند، اقدامی که ظاهرا بیش از هر چیز به منظور به رخ کشیدن حمایت مردمی از بهبود روابط با آمریکا به جناح های مخالف صورت می گیرد.

پس از بازگشت رئیس جمهور ایران از نیویورک و در پی گفتگوی تلفنی وی با همتای آمریکایی اش باراک اوباما موج انتقادات از این اقدام از جانب بعضی رسانه ها، نهادها و شخصیت های تندرو به راه افتاد، نهادها و شخصیت هایی که این اقدام را در هر شرایطی، یک “تابو” و مخالف آرمان های انقلاب اسلامی می دانند.

شاید در همین راستا حسن روحانی از درخواست خود از دو موسسه مهم نظرسنجی ایرانی برای کسب نظر مردم درباره رابطه با ایالات متحده آمریکا خبر داد. وی روز چهارشنبه پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت موافق هستند یا خیر و آن‌هایی که مخالف هستند چند‌درصد هستند.”

وی افزود: «حتی اگر مخالفان راه این دولت یک‌ درصد باشند آن یک‌ درصد حق دارند و باید نقد کنند اما همه باید یادمان باشد‌، در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد. دولت در یک مسیر دشوار حرکت می‌کند و نیازمند حمایت مردم، ‌مجلس و به‌ویژه حمایت مقام معظم رهبری است. این سرمایه اصلی ماست و اگر نباشد دولت یا نمی‌تواند به اهداف برسد یا سخت به هدف می‌رسد.»

حسن روحانی با همین چند جمله نشان داد از واکنش جناح های تندرو و یا به طور کلی مخالفان سیاست های دولت وی در تعامل با آمریکا دل پُری دارد و در ضمن با این جملات به طور ضمنی مردم را در مقابله با این گروه ها به یاری طلبید.

در این میان نباید فراموش کرد که اقدامات حسن روحانی در چند هفته اخیر در بازکردن باب گفتگوی سازنده با غرب به ویژه آمریکا و ایجاد تحولی مثبت در مذاکرات هسته ای با چراغ سبز رهبر ایران صورت گرفت.

آیت الله خامنه ای ۲۶ شهریورماه در جمع مقامات و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: “من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به همان چیزی که سال‌ها پیش نامگذاری شد به نرمش قهرمانانه”.

وی افزود: “کشتی‌گیری که به‌دلیل فنی نرمشی انجام می‌دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.”

در همین حال و با وجود پشتیبانی نسبی و مشروط رهبر ایران از سیاست نرمش در مقابل آمریکا، حسن روحانی با شرایط دشواری در متقاعد کردن جناح های تندرو در داخل کشور روبرو است، شرایطی که گاه به نظر می رسد از ترفندهای مذاکرات با قدرت های بزرگ غربی هم سخت تر است.