Categories: خبر

حزب کنگره خلق به صالح پشت می کند و مشروعیت را تأیید می کند

نیروهای نخبه یمنی در عدن… نبرد در نزدیکی فرودگاه شعله ور می شود* بزرگترین بیمارستان های تعز در تیر رس حوثی ها

متصاعد شدن دود از یک ساختمان طی درگیری بین نیروهای طرفدار هادی و حوثی ها (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حزب کنگره عمومی خلق، که ریاست آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به عهده دارد، در بیانیه ای ناگهانی اعلام کرد که به عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهور مشروع یمن پایبند است و کودتا بر علیه آن را رد می کند. در این بیانیه از حوثی ها خواسته شده است از مناطقی که به زور اسلحه اشغال کرده اند عقب نشینی کنند و اسلحه خود را تحویل دهند.

احمد بن دغر، معاون اول رئیس حزب کنگره که یکی از رهبران حزب و نزدیکان به صالح است با صدور این بیانیه تأکید کرد که حزب «کنگره» به قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت، که از طرف های یمنی می خواهد جنگ را متوقف کنند، پایبند است. وی همچنین بر پایبندی به ابتکار خلیج و برون رفت های نشست گفتگوهای ملی نیز تأکید کرد. بن دغر اعلام کرد که حزب به حضور در نشست ریاض که قرار است نیمه ماه جاری برای حل و فصل بحران یمن برگزار شود پاسخ مثبت داده است.

عبدالله جباری، رئیس کمیته اجرایی نشست گفتگوهای یمنی در ریاض به «الشرق الأوسط» گفت: «تعدادی از رهبران حزب طی نشست مقدماتی که کمیته ناظر بر گفتگوها روز گذشته منعقد کرده بود به مشروعیت روی آوردند».

اما در زمینه میدانی، منابع آگاه تأکید کردند که دهها نفر از نیروهای نخبه یمنی روز گذشته وارد عدن شدند. با وجود اینکه نیروهای ائتلاف عربی که عملیات «بازگرداندن امید» را انجام می دهند، فرستادن این نیروها را نفی کرده اند، این منابع گفتند که این عناصر برای نبردهای خیابانی آموزش دیده اند و به نیروهای مقاومت جنوبی که حوثی ها را در فرودگاه عدن محاصره کرده اند، کمک خواهند کرد. در همین حال نبردهای سنگینی در نزدیکی فرودگاه صورت گرفت و جنگنده های ائتلاف فرودگاه و محیط پیرامون آن را مورد حملات خود قرار دادند.

این در حالی است که بیمارستان عمومی «الثوره»، یکی از بزرگ ترین بیمارستان های شهر تعز، برای سومین بار طی یک هفته از سوی حوثی ها و نیروهای صالح بمباران می شود.

روز گذشته و در تحولی مرتبط، دولت مصر تصمیم گرفت حضور نیروهای خود را در منطقه خلیج و دریای سرخ و تنگه باب المندب برای ۳ ماه دیگر تمدید کند، تا عملیات نبرد پایان یابد.

الشرق الاوسط:
Related Post