یک مقام یمنی به «الشرق الأوسط»: برخی رهبران در «کنگره» تلاش کردند در گفتگوهای ریاض «هرج و مرج حزبی» ایجاد کنند

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده جدید سازمان ملل به یمن

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده جدید سازمان ملل به یمن

یک روز پس از اعلامیه رهبران ارشد حزب کنگره عمومی خلق، که ریاست آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به عهده دارد، مبنی بر جدایی از وی و پیوستن به مشروعیت، یک مقام مسؤل یمنی برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که در روزهای آینده نشست هایی با عنوان «آخرین فرصت» بین رهبران «کنگره» که در خلیج و اروپا اقامت دارند، در قاهره برگزار خواهد شد تا موضع نهایی خود را از مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و کودتای حوثی ها اعلام کنند.

این مقام مسؤل با اشاره به شکاف های به وجود آمده میان رهبران حزب صالح گفت که برخی از آن ها تلاش کردند برای مشارکت در نشست گفتگوهای یمن در ریاض، که قرار است ۱۷ ماه می (اردیبهشت) جاری برگزار شود، شرط های خود را تحمیل کنند، در حالی که برخی دیگر، سعی کردند با درخواست افزایش کرسی های حزب به حساب دیگر احزاب شرکت کننده در گفتگو، «هرج و مرج حزبی» ایجاد کنند. این در حالی است که برخی دیگر سعی در به تعویق انداختن زمان گفتگوها یا منتقل کردن آن به یکی دیگر از کشورهای عربی و یا غربی داشتند.

اما این مقام مسؤل تأکید کرد که نشست در زمان مشخص شده برگزار خواهد شد و مقر دیگری غیر از ریاض نخواهد داشت. و سازمان ملل نیز در این نشست حضور خواهد داشت. وی اشاره کرد که اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده جدید سازمان ملل به یمن، فردا به پایتخت عربستان سعودی خواهد رسید و با هادی رئیس جمهور یمن و دکتر عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج دیدار خواهد کرد.

اما در حالی که صالح از دیده ها متواری می شود، ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن، تأکید کرد که رئیس جمهور سابق همچنان علاقمند به خروج از یمن است، اما کشورهای خلیجی شروط او را که شامل به همراه بردن صدها نفر از پیروان خود و در نظر گرفتن حقوق بازنشستگی برای وی است را برآورده نکردند.

این در حالی است که عربستان سعودی و شرکای خود در ائتلاف عربی، که عملیات حمایت از مشروعیت در یمن را به عهده دارد، در حال رایزنی برای هدف قرار دادن برخی مناطق هستند تا امنیت این مناطق فراهم شده و راه برای ارسال کمک های انسان دوستانه باز شود.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، روز گذشته در بیانیه ای گفت: «در حال تلاش برای ایجاد مناطق مشخصی در یمن هستیم تا بتوانیم کمک های انسان دوستانه به آنجا ارسال کنیم، به طوری که عملیات هوایی در آنجا در زمان های مشخص به طور کامل متوقف شود، تا اجازه رسیدن این کمک ها فراهم شود». با این حال وی به شورشیان حوثی هشدار داد که از توقف عملیات هوایی در این مناطق سوء استفاده نکنند و مانع رسیدن کمک ها به آنجا نشوند، و تلاش نکنند برای رسیدن به اهداف خود از این وضعیت استفاده کنند.

در همین راستا، سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران گفت که ایران حوثی را در یمن به وجود آورد، و آن ها از آخرین دستاوردهای انقلاب ایران هستند و بخشی از طرح ایران برای صادر کردن انقلاب به دیگر کشورها به شمار می آیند.