یک منبع نظامی مصری: مانور نظامی با عربستان تحرکات دیگری به دنبال خواهد داشت * الجبیر: می کوشیم تا از وقوع تلفات بین غیر نظامیان جلوگیری کنیم

یک یمنی طرفدار مشروعیت در نزدیکی بندر عدن تلاش می کند تانک را برای شلیک آماده کند (عکس از رویترز)

یک یمنی طرفدار مشروعیت در نزدیکی بندر عدن تلاش می کند تانک را برای شلیک آماده کند (عکس از رویترز)

منابع آگاه یمنی تأکید کردند که حزب علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن، به علت جنگ غیر قابل توجیهی که این حزب و رهبران آن بر ضد جنوب انجام می دهد و همچنین به دلیل کشف سر نخهایی مبنی بر ارتباط حزب با سازمان القاعده و دیگر گروههای تروریستی، دچار شکاف و دو دستگی شدیدی شده است. این منابع در گفتگو با «الشرق الأوسط» به این نکته اشاره کردند که استعفای شیخ سلطان البرکانی رئیس جناح پارلمانی حزب کنگره خلق عمومی و عضو دبیرخانه حزب (دفتر سیاسی)، و همچنین استعفای دکتر احمد عبید بن دغر معاون حزب کنگره ، دلیلی بر این شکاف است. البرکانی پیش تر به پایتخت عربستان رفت و در بیانیه ای اعلام کرد: «من تأکید می کنم که در کنار مشروعیت قانون اساسی یعنی برادرم عبدربه منصور هادی ایستاده ام. و بر پایبندی خود به اصل گفتگوی صلح آمیز به عنوان گزینه ای غیر قابل اجتناب برای دور نگهداشتن کشورمان از جنگ تأکید می کنم».

در همین راستا، عادل الجبیر سفیر پادشاه عربستان در ایالات متحده تأکید کرد که عملیات «طوفان قاطع» موفق به از بین بردن بسیاری از پایگاه های نیروهای حوثی و شبه نظامیان صالح رئیس جمهور سابق یمن شد. الجبیر درباره تلاش های ایران برای ارائه طرح هایی جهت میانجی گیری در توافق صلح یمن گفت: «مذاکرات صرفاً مربوط به یمن است و هدف از مذاکرات رسیدن به حل و فصل مسالمت آمیزی است که یمن را به مرحله بهتری منتقل کند، و فکر نمی کنم که ایران در آینده یمن نقشی داشته باشد». الجبیر با رد درستی گزارشهایی که ادعا می کردند حملات ائتلاف باعث تلفات در غیر نظامیان شده است، تأکید کرد: «ثابت شد که حوثی ها کارخانه شیر و لبنیات در یمن را مورد هدف قرار دادند».

اما در قاهره، یک منبع نظامی مصری روز گذشته به «الشرق الأوسط» گفت که مانور نظامی مشترک مصر و عربستان، که دو روز پیش اعلام شد، مانورها و تحرکات آموزشی دیگری به دنبال خواهد داشت.