پخش سخنرانی حسن نصرالله در بین طرفداران حزب الله در لبنان-رویترز

پخش سخنرانی حسن نصرالله در بین طرفداران حزب الله در لبنان-رویترز

بیروت – اربیل – الشرق الاوسط: حزب الله لبنان مشارکت خود را در عراق به وقت لزوم منتفی نمی داند، شبیه همان کاری که برای نخستین بار در سوریه انجام داد.

حزب الله می تواند بهانه های کافی برای این کار بیابد، همانند بهانه هایی که دو سال پیش برای توجیه حضورش در سوریه مطرح کرد. شاید نقل قول زیر از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، اعلام آشکار آمادگی این حزب برای دخالت در عراق بعد از گسترش “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) در چندین شهر این کشور باشد. او هفته گذشته اعلام کرد برای تقدیم شهدا در عراق آماده است و گفت: «پنج بار بیش از آن چه در سوریه فدای مقدسات کردیم، در عراق انجام خواهیم داد، زیرا آنها مهمتر هستند.»

محمد رعد رییس فراکسیون “حزب الله” در پارلمان لبنان نیز تاکید کرد، عراق تنها نمی ماند. او طی سخنانی در یک مجلس ختم در جنوب لبنان گفت: «در سوریه شکست خوردید و در عراق هم شکست خوردید و هنگامی که دیدید عراق به سوی تشکیل دولتی می رود که با منافعتان و سیاست هایتان سازگار نیست (داعش) را رها کردید، اما اینها پس از شکستشان توسط ملتمان در عراق، به سوی شما سرازیر خواهند شد.عراق تنها نخواهد ماند، حتی اگر کسانی خیانت کنند یا تسلیم شوند.»

فراخوان مشارکت در جنگ در عراق در محیط حزب الله لبنان با استقبال روبه رو خواهد شد و این ناشی از اعتبار ضریح های کربلا و نجف است. منابع ذینفع به “الشرق الاوسط” گفتند: «شور وشوق در این محیط در قیاس با هنگام اعلام مشارکت حزب در جنگ سوریه، بیشتر است». این منابع می افزایند «در آن وقت، اغلب هواداران حزب بر لزوم محدود بودن مشارکت در حمایت از ضریح حضرت زینب در حومه دمشق تاکید می کردند، اما امروز وضع متفاوت است و اینان از ورود حزب الله لبنان به عراق تردیدی نشان نمی دهند.»

اما تحلیگران لبنانی، دخالت حزب الله در عراق را در کوتاه مدت بعید می دانند و تاکید می کنند، این امر با دخالت حزب الله در سوریه تفاوت خواهد داشت و احتمالا محدود به کارشناسان و مستشاران نظامی خواهد بود. اینان دخالت حزب الله در عراق را در قیاس با دخالت ایران در این کشور، که با آن مرز مشترک دارد، کمتر می دانند، زیرا تحرک لوجستیک عناصر حزب الله به سبب دوری راه، دشوارتر خواهد بود.

مفتی عراق: انقلابیون برای تغییر کل فرایند سیاسی کنونی عراق می کوشند

از سوی دیگر شیخ رافع رفاعی مفتی دیار عراق اعلام کرد: «انقلابیون عراق به راه خود برای تغییر کل فرایند سیاسی در عراق ادامه می دهند.»

مفتی دیار عراق افزود: «تنها هدف ما، رهایی از ستم مالکی و پیروان او است که کشور را ویران کردند، اموالش را دزدیدند، فرزندانش را کشتند و محرماتش را زیر پا نهادند. انقلاب در حد برکناری مالکی نخواهد ماند بلکه ما به راه خود برای تغییر کامل فرایند سیاسی کنونی ادامه خواهیم داد، زیرا این فرایند بر اساس خطا بنا شده است و باید تغییر کند.»

رفاعی تاکید کرد: «انقلاب به سوی بغداد ادامه دارد و متوقف نخواهد شد» و افزود: «باید محیط پیرامون را پاکسازی کرد و سپس وارد بغداد شد. ما وقعی به فتاوی مرجعیت شیعه نمی نهیم، و اگر همه زمین و آسمان را جمع کنند نمی توانند جلوی ما را بگیرند، زیرا مردم به راه خویش ادامه می دهند.» او در ادامه گفت: «ما نزدیک دروازه های بغداد هستیم و استان انبار اکنون در دستان ماست و در آن جا جز برخی بازماندهای وابسته به مالکی کسی وجود ندارد. ما بر بعقوبه و اکثر مناطق استان صلاح الدین و از جمله شهر بیجی سیطره داریم.»

مفتی دیار عراق از مردم جنوب این کشور خواست تا «علیه مالکی برخیزند» و گفت: «ما از مردم جنوب و عشایر آن جا – که هیچ گاه تبعیت از ایران را نپذیرفته اند – دعوت می کنیم، قیام کنند و برای برکناری مالکی و پیروانش برخیزند.»

رفاعی حکومت بغداد را به «اعدام زندانیان زندان های تلعفر، دیاله و راوه» متهم کرد و توضیح داد: «شبه نظامیان با نقشه ایرانی ها وارد این زندان ها شدند و زندانیان آنها را اعدام کردند. ما چنین کارهایی نمی کنیم.»

وی درباره نابودی تندیس ها توسط سازمان داعش در موصل گفت: «این کار نمی بایست رخ می داد. ما برای نابودی تندیس ها نیامده ایم و نمی خواهیم الگوی خاص خودرا ایجاد کنیم. ما می خواهیم مردم در صلح و امنیت زندگی کنند. ما مسوول کارهای داعش نیستیم واین سازمان همه عرصه ها را در اختیار ندارد و آن چه انجام می دهد باعث ساختن یک کشور نمی شود. ما برای تغییر رژیم آمده ایم نه تغییر تندیس ها.»