حسین یزدان پناه : نیروهای حزب آزادی در قالب نیروهای کرد توسط آمریکا برای مبارزه با تروریسم آموزش می بینند

کرکوک – احسان عزیز

با گذشت حدود چهار سال از آغاز جنگ در سوریه، حالا نیروهای پیشمرگ کرد و حزب آزادی کردستان (گروه اپوزیسیون جمهوری اسلامی) برای دفاع از اقلیم کردستان عراق در یک جبهه علیه گروه «داعش» قرار گرفته اند. نیروهای حزب آزادی کردستان در گیر و دار این جنگ نفسگیر همه سختی ها و تنش و مشکلات اقلیم را از سر گذراندند و همچنان کنترل جبهه های درگیری را برای دور کردن سایه تروریسم از اقلیم کردستان در اختیار دارند. علی، فرزند ارشد موسس جمهوری مهاباد (اولین جمهوری کردستان در تاریخ معاصر) رهبر و بنیانگذار حزب آزادی کردستان است.
حزب آزادی کردستان به دنبال استقرار دوباره شبه نظامیان حشد شعبی مورد حمایت ایران با مشت آهنین کنترل اربیل را در اختیار گرفته و مقام های اقلیم کردستان هم زیر بار فشار حکومت ایران برای اخراج نیروهای حزب آزادی کردستان از منطقه نرفتند.
معاون رییس حزب آزادی کردستان و فرمانده عملیاتی نیروهای حزب در یکی از خطوط مقدم درگیری در شمال کرکوک در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت «فشارهای حکومت تهران به جایی نرسید. موازنه قدرت و معادله های سیاسی در منطقه دستخوش تغییر شده است و ایران در موقعیتی نیست که بتواند چنین خواسته ای (اخراج حزب آزادی کردستان) مطرح کند و یا به دولت اقلیم کردستان فشار بیاورد. از طرف دیگر، مقام های اقلیم کردستان هم دیگر مجبور به پذیرش خواسته های ایران نیستند. حکومت ایران از پا درآمده و به دنبال راه چاره ای برای خروج از بن بستی است که گرفتار آن شده».

یزدان پناه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی مثل اوایل عملیات نظامی علیه «داعش» هنوز هم به نیروهای حزب آزادی کردستان آموزش نظامی می دهند یا نه افزود «نیروهای حزب در قالب نیروهای پیشمرگه توسط نیروهای آمریکایی آموزش نظامی دیدند. دلیلش هم این بود که همه این افراد از جمله نیروهای حزب ما، نیروهای کرد هستند که با تروریسم مقابله می کنند. البته این تنها نیروهای حزب آزادی کردستان نبودند که مورد آموزش قرار گرفتند و دوره های آموزشی هنوز ادامه دارد».
او که چهره و سبیل کلفت و چخماقی اش تا حدود زیادی به جوزف استالین رهبر معروف اتحاد جماهیر شوروی شباهت دارد درباره آینده نظام ایران گفت «ایران مثل بقیه کشورها نیست. حکومت ایران یک امپراتوری فارس است که حقوق ملت های دیگر مثل کردها و عرب ها و ترک های آذربایجانی و بلوچ ها و غیره را نادیده گرفته است. ملت های غیر فارس در معرض خطر نابودی از سوی ملت حاکم (فارس) قرار دارند. به همین دلیل است که ملت های غیر فارس از حکمرانی فارس ها سرباز می زنند و منتظر فرصتی برای آزادی از دست این حکومت هستند. علاوه بر این، امپراتوری فارس ها امنیت و صلح منطقه و جهانی را به خطر انداخته که این اقدام از نظر جامعه بین الملل غیر قابول به شمار می رود. حکومت ایران در حال افزایش نفوذ و سلطه در کشورهای منطقه است. چنانچه واشنگتن به فشار بر حکومت ایران ادامه دهد و همکاری با ملت های مورد ستم در ایران را تقویت کند ملت های غیر فارس می توانند در آینده نزدیک از دست رژیم رها شوند. کما اینکه جامعه بین الملل هم از شر اصلی ترین حامی تروریسم در جهان خلاص می شود».

او گفت «ما یک برنامه راهبردی در آینده در نظر داریم که همان تشکیل کشور مستقل کردستان است. ما به خط مشی رهبر تاریخی مان قاضی محمد ادامه می دهیم. جمهوری مهاباد در کردستان ۷۳ سال پیش توسط او بنیانگذاری شد. سیستم حکومتی توسط ملت کرد و در صندوق های رای گیری و با رعایت قوانین بین الملل تعیین می شود».
یزدان پناه خاطر نشان کرد «تهدیدهای آمریکا علیه ایران بستگی به نحوه حفظ منافع واشنگتن در منطقه دارد. کردها قربانی سیاست های غرب در منطقه بودند اما معادلات سیاسی در شرایط کنونی دستخوش تغییر شده اند. منافع آمریکایی ها و غربی ها و مردم کرد در زمینه شکست تروریسم جهانی و برقراری دموکراسی در منطقه و تضعیف حکومت ایران همسویی دارد. ما معتقدیم که تهدیدهای آمریکا را باید جدی گرفت چرا که دولت پرزیدنت ترامپ کاملا متقاعد شده که حکومت ایران تهدید مستقیمی علیه منافع استراتژیک آمریکا و متحدانش در منطقه است و نیز امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی را در معرض تهدید قرار می دهد».
یزدان پناه معتقد است هر چند دولت آمریکا گفته که در پی تغییر رژیم در ایران نیست اما این اظهارات دلیل عدم فروپاشی نظام نیست. او گفت «گمانه زنی ها حاکی از فروپاشی قریب الوقوع رژیم است».
او گفت «حاکمیت ملی و امنیت و حقوق مردم کشورهای منطقه از سوی حکومت ایران مورد توجهی قرار گرفته است. حکومت ایران با نگاه سلطه جویانه به کشورهای منطقه می نگرد. دست آخر، همین رفتارهای رژیم ایران منجر به آغاز جنگ تمام عیار منطقه ای خواهد شد و آمریکا و احتمالا اسرائیل مجبور به اقدام نظامی علیه ایران می شوند. رژیم ایران تهدید اصلی علیه اسرائیل است».
یزدان پناه در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای حزب آزادی کردستان در اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران مشارکت می کند یا خیر گفت «حکومت تهران برای مردم کرد راه دیگری جز مبارزه مسلحانه برای دست یابی به حقوق مشروع خود نگذاشته است. این رژیم بزرگ ترین و سرسخت ترین دشمن کردها و دموکراسی و امنیت و ثبات نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه است. بنابراین، حزب آزادی کردستان از اقدام سیاسی یا نظامی یا اقتصادی برای سرنگونی رژیم حمایت می کند».
او در مورد اینکه حمله های موشکی نظام ایران علیه مواضع دو شاخه حزب دموکرات کردستان (گروه اپوزیسیون جمهوری اسلامی) در ماه اوت (شهریور) منجر به کاهش توانمندی های نظامی آنها شده یا نه گفت «توانمندی های موشکی ایران امنیت و صلح در کشورهای منطقه را تهدید می کند. جامعه بین الملل و آمریکا باید این تهدید را کاملا جدی بگیرند. اگر ما چنین موشک های بالستیکی داشتیم به اقدامات ایران پاسخ ده برابری می دادیم اما به هر حال رژیم ایران به خوبی می داند که همه زرادخانه های تسلیحاتی جهان هم نمی توانند از عزم و اراده ملت کرد برای دست یابی به حقوق مشروع و آزادی و استقلال کم کنند».

او درباره رابطه بین حزب آزادی و سازمان مجاهدین خلق گفت «ما با سازمان های ایرانی غیر کرد رابطه نداریم مگر اینکه این گروه ها حق تعیین سرنوشت توسط کردها را بپذیرند. سازمان مجاهدین تا حالا که به این حق اعتراف نکرده است».
یزدان پناه در پاسخ به این سوال که آیا حزب آزادی کردستان حاضر به همکاری با قدرت های بزرگ یا گروه های اپوزیسیون ایرانی برای سرنگونی رژیم ایران است یا نه افزود «ما بی دلیل با گروه های دیگر همکاری یا دشمنی نمی کنیم بلکه رابطه ما با طرف های دیگر بر پایه این است که آنها باید پیش از هر چیز از حق ملت کرد برای تعیین سرنوشت حمایت کنند و آن را بپذیرند. در چنین شرایطی ما حاضر به همکاری با ائتلاف منطقه ای برای جلوگیری از اقدامات تروریستی رژیم جنایتکار ایران هستیم».