«القوات» در حال بررسی قبول وزارت کار.. بحران نمایندگی ۸ مارس در دولت
بیروت: کارولین عاکوم
سیل گفتگوها دربارهٔ تشکیل دولت در حال شروع است؛ و آنچه به «گره مسیحیان» معروف است در حال گشودگی است؛ گشودگی گره وزارت دادگستری که در میان رئیس‌جمهور میشل عون و «حزب القوات» در حال کش و قوس است.
به گزارش الشرق الاوسط، در این بین اما گره جدیدی در حال ظهور است و در مطالبات ائتلاف اهل سنت ۸ مارس برای وزارت خانه‌های جدید نمایان شده‌است.
آنچه در این میان جالب به نظر می‌آمد گفته‌های نخست‌وزیر مأمور تشکیل هیئت دولت، سعد الحریری، بود که بیان کرد مشکل در توزیع وزارت خانه‌ها نبوده، بلکه مشکل اصلی بر سر خود مجموعه هیئت دولت و شیوه توزیع وزارت خانه‌ها است.
از سوی دیگر یکی از منابع موثق خبر داده که حزب و گروه ۸ مارس از سهمیه وزارت خانه ای خود کوتاه نخواهند آمد.
هر دو این مواضع از نظر بسیاری از تحلیل گران دلالت‌های ضمنی مهمی دارد که باید در آنها تعمق شود، مواضعی که می‌تواند روند تشکیل حکومت را متوقف کند.
در این باره یک منبع مطلع به الشرق الاوسط خبر داد که آخرین پیشنهاد وزیر صدا و سیما ملحم ریاشی به سمیر جعجع تصدی وزارت کار به جای وزارت دادگستری بوده‌است.
به هر حال به نظر می‌آید که همه نیروهای سیاسی لبنان از سهمیه وزارت خانه ای خود کوتاه نخواهند آمد؛ و برای گروه ۸ مارس وزارت خانه ای از سهمیه خود نخواهند داد، هر چند که سعد الحریری بر این عقیده است که مشکل بر سر توزیع وزارت خانه‌ها نبوده و همه گره‌ها در حال گشایش است.
البته با وجود اینکه «القوات» به تأکید یا نفی دریافت پیشنهاد اخیر نپرداخته، اما مسئولان این جبهه سیاسی تأکید می‌کنند که آنان به هیچ وزارت خانه معینی چشم نداشته، و تنها در پی نگاهداری از حق خود در داشتن سهمیه یک وزرات خانه تأکید می‌کنند. «پس از اینکه با تصدی وزارت‌های حاکمیتی از سوی ما مخالفت شده بود، ما پیشنهاد وزارت دادگستری را به رئیس‌جمهور میشل عون داده‌ایم، تا نشان دهیم که برای گفتگو و رایزنی در خصوص این مسئله آمادگی داریم».
در این میان حزب‌الله تأکید دارد که یکی از وزرای او در رایزنی‌های مربوط به تصدی وزرات خانه‌ها به احتمال زیاد فیصل کرامی خواهد بود. البته هر چند به‌طور رسمی دربارهٔ رایزنی‌های رئیس‌جمهور و نیروهای سیاسی مختلف لبنان خبری اعلام نشده، اما رایزنی‌ها به شدت در حال انجام است و خبرها حاکی از آن است که تلاش‌های رئیس‌جمهور برای تکمیل هیئت دولت جدید ادامه دارد.
سعد الحریری نیز از سوی خود تأکید کرده بود که رایزنی ها در حال انجام بوده و پیشرفت قابل ملاحظه ای در آن‌ها روی داده‌است.
الحریری اضافه کرده که گرهی به نام گره اهل سنت ۸ مارس وجود نداشته و مشاوره ها برای اتمام این مرحله در حال پایان است و تفاهمات خوبی در این خصوص صورت گرفته‌است.