حمید ابوطالبی - عکس از خبرگزاری فارس

حمید ابوطالبی – عکس از خبرگزاری فارس

بعضی رسانه های بین المللی روز یکشنبه باردیگر به موضوع انتصاب حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل پرداخته اند، شخصیتی که به گفته بعضی رسانه ها، سالها پیش در اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۹۷۹ نقش داشته است.

رسانه های ایران ابوطالبی را دیپلماتی کارآزموده معرفی کرده اند که در کشورهای کلیدی قاره اروپا مانند ایتالیا و بلژیک و نیز در استرالیا و همچنین در اتحادیه اروپایی سفیر ایران بوده و ۵ سال هم مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بوده است.

اما در میان سوابق سفیر جدید ایران در سازمان ملل، از نظر بعضی رسانه ها بیش از هر چیز حضور او در میان دانشجویانی که دیپلمات های آمریکایی را در اوایل انقلاب ایران گروگان گرفته بودند، جلب نظر می کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه در گزارشی در این زمینه ادعا کرد که ابوطالبی یکی از دانشجویانی است که مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی در ایران ۵۲ آمریکایی را در سفارت آمریکا در تهران به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند.

به نوشته بلومبرگ، تام لنکفورد، یکی از وکلای ماجرای گروگانگیری که از سال ۲۰۰۰ به دنبال دریافت غرامت در این زمینه است ، مدعی شد افرادی که در گروگانگیری شرکت داشتند نباید ویزای آمریکا را دریافت کنند.

این در حالی است که ابوطالبی می گوید در تصرف اولیه سفارت آمریکا در تهران نقش نداشته و بیشتر به عنوان مترجم و مذاکره کننده فعال بوده است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، دولت ایران برای ابوطالبی درخواست ویزا کرده است و این روند می تواند تندروهای آمریکایی را بر آن دارد تا دولت اوباما را برای عدم صدور این ویزا تحت فشار قرار دهد. در صورتی که این روند آغاز شود، روند پیشرفت به سوی توافق هسته ای جامع با ایران نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر به نوشته رویترز، دیپلمات های غربی در سازمان ملل می گویند ابوطالبی با حلقه های نزدیک به روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران ارتباط دارد؛ دو چهره پراگماتیستی که روابط نزدیکی با رهبر ایران دارند.

اما مساله این است که ابوطالبی هنوز ویزای آمریکا را برای سفر به نیویورک دریافت نکرده است و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه هنوز واکنش رسمی نشان نداده است.

ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا گفته است: «ما معمولا در مورد درخواست های ویزا اظهار نظر نمی کنیم. برای درخواست ویزا محدودیتی وجود ندارد اما بررسی این درخواست بر عهده آمریکاست. او به این پرسش که آیا می داند ابوطالبی یکی از گروگانگیر ها بوده یا خیر، پاسخ نداد.»

هرچند روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی و ماجرای گروگانگیری به حال تعلیق در آمد اما سازمان ملل از آمریکا خواست با حضور دیپلمات های ایرانی در نیویورک موافقت کند. با این حال آمریکا از حق صدور ویزا یا خودداری از صدور آن برخوردار است.

بعضی خبرنگاران از جمله ال کامن خبرنگار سیاسی واشنگتن پست حدود دو هفته پیش نوشتند که دولت آمریکا در صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل تعلل می کند و بعضی گمانه زنی ها حاکی از آنست که شاید علت این تاخیر سابقه این دیپلمات ایرانی در اشغال سفارت آمریکا در ایران باشد.

روزنامه کیهان چاپ تهران در شماره روز چهارشنبه ۱۹ مارس، از وزارت امور خارجه ایران به علت سکوت در برابر “کارشکنی آمریکا” در صدور روادید برای نماینده جدید این کشور در سازمان ملل متحد انتقاد کرده است.

کیهان در شماره ۲۸ اسفند که آخرین شماره این روزنامه در سال ۱۳۹۲ خورشیدی است، نوشته که محمد خزاعی، سفیر فعلی ایران در سازمان ملل هم پیش از صدور ویزای نماینده جدید، از همکاران خود در سازمان ملل خداحافظی کرده و از نیویورک به تهران بازگشته است.

حمید ابوطالبی چند ماه پیش طی حکمی از سوی حسن روحانی، به سمت معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، منصوب شده است.

دولت آمریکا به عنوان میزبان مقر اصلی سازمان ملل متحد موظف به صدور روادید کادر سیاسی کشورها در سازمان ملل است. با این همه آمریکا پس از بحران گروگانگیری کارکنان سفارتش در تهران، محدودیت هایی در تردد اعضای هیات نمایندگی ایران مقرر کرده که از جمله آنها ممنوعیت خروج از شعاع ۴۰ کیلومتری سازمان ملل است.

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیات دیپلماتیک فعال ایران در ایالات متحده به شمار می رود که به گفته دیپلمات های غربی ،کانالی غیر رسمی برای تبادل پیام بین واشنگتن و تهران به شمار می رود.