در جبهه خود افرادی از «النصره» را راه داد… بغداد وجود آن را «مجازی و نه واقعی می‌داند»

بغداد: حمزه مصطفی
القاهره: ولید عبدالرحمن

سازمان «حراس الدین»(پاسداران دین) که سال گذشته در شمال غربی سوریه بر ویرانه‌های گروه نزدیک به القاعده به‌وجود آمد یک گرفتاری امنیتی دیگری برای عراق به‌وجود آورد و تهدید این سازمان از سوریه به عراق منتقل شد.
بسیاری از تحلیل‌گران و متخصصان مطالعات سازمان‌های جهادی از این مسئله می‌هراسند که این سازمان وارث سازمان القاعده باشد زیرا بسیاری از اعضای آن از جبهه النصره و تحریر الشام سوری هستند که جزو سازمان القاعده به‌شمار می‌روند و بیشترین گروه‌های نظامی آن نیز تابع القاعده هستند از جمله: «جند الملاحم و جیش الساحل و جیش البادیه و سرایا الساحل و کابل و جند الشریعه».
این تحلیل‌گران تأکید می‌کنند هرچند تعداد اعضای این سازمان تا هم‌اینک اندک است اما بااین وجود برای ثبات سوریه و عراق، به‌خاطر کاربرد جنگ چریکی، یک خطر جدی شکل می‌دهد.
این سازمان رسماً در فوریه گذشته با صدور بیانیه نخست خود از تأسیس این گروه خبر داد و عنوان بیانیه نخست خود را «جبهه مسلمین را نجات دهید» گذاشت.
در این بیانیه برای یاری جبهه غوطه دمشق فراخوان شد و وعده داد که عملیات نظامی گسترده ای بر ضد نیروهای رژیم سوری راه‌اندازی کند.
این سازمان در کاربری تلگرام خود اظهار کرد که یک سازمان اسلامی است که از دل انقلاب سوریه زاده شد و تلاش می‌کند عدالت را در میان مسلمانان برقرار کند. البته هر چند این سازمان در این بیانیه به تابعیت خود از القاعده اشاره نکرد اما تحلیلگران بر این عقیده‌اند که «حراس الدین» یکی از گروه‌های مهم القاعده است و همین مسئله توسط نهاد «السحاب» که اعلام کرد یک سازمان جدیدی در سوریه تأسیس شده، مورد تأکید قرار گرفت.
پس از اعلان از شروع فعالیت سازمان «حراس الدین» بسیاری از سازمان‌ها و گروه‌های جهادی تابع القاعده اعلام کردند که این سازمان را تأیید می‌کنند و برای بیعت با آن، به ویژه در دو استان ادلب و اللاذقیه، تلاش می‌کنند. اکثر این سازمان‌ها سابقاً تابع هیئت تحریر الشام بودند.
در یکی از پژوهش‌های مصری چنین عنوان شده که سازمان «حراس الدین» سازمانی است که تلاش می‌کند اعضایی را که از تحریر الشام جدا شدند و همچنین جهادگران خارجی و برخی اعضای فراری داعش را جمع‌آوری کند. استراتژی نبرد این سازمان این است که به جنگ دشمن داخلی و دشمن خارجی هر دو باهم بپردازد و در این استراتژی مانند القاعده عمل می‌کند.
در این پژوهش که نهاد فتوای مصر آن را انجام داده اشاره شده که این سازمان تاکتیک جنگ چریکی را به‌کار می‌برد زیرا برای تقابل با دشمنان کم‌تعداد تأثیرگذاری بیشتری دارد.
این پژوهش همچنین هسته مرکزی و اعضای اصلی این سازمان را تشکیل‌یافته از اعضای سابق سازمان داعش و دیگر جهادگران دانست که در جنگ عراق و افغانستان شرکت کرده‌بودند. از این‌رو این اعضا مهارت زیادی در جنگ دارند و پیش‌بینی می‌شود که در کار اطلاعاتی نیز وارد هستند.
البته داعش که در ماه‌های اخیر دچار شکست‌های پی‌درپی شده‌است این سازمان را کافر شمرد و اتهاماتی را مبنی بر ارتباط با طالبان ضد این سازمان نوظهور وارد کرد. رسمی عجلان، یکی از پژوهشگران گروه‌های جهادگرا، در گفتگو با الشرق الاوسط بیان کرد که سازمان القاعده خیلی زود وارد جنگ سوریه شده بود و از این رو توانست خود را با تحولات مختلف شرایط داخلی سوری وفق دهد، و سوریه به‌عنوان مهم‌ترین ساحت فعالیت جهادی آن تبدیل شده‌است.
او اضافه کرد که هر چند تعداد اعضای سازمان «حراس الدین» اندک است اما با همین تعداد اندک یک خطر جدی برای ثبات عراق و سوریه است. این سازمان نوظهور همچنین مورد تأیید کامل رهبری القاعده است و از سوی اکثر نظریه‌پردازان جهادگرای القاعده یک مشروعیت جهادی دارد.
البته تحلیلگران بر این عقیده‌اند که حتی نام‌گذاری این سازمان به‌طور روشن به القاعده اشاره دارد و این سازمان این توانایی را دارد که شعبه‌های زیادی را تأسیس کند بی‌آنکه از چارچوب کلی خود خارج شود و همچنان القاعده خود را پیش‌قراول جنگ مسلمانان در عصر حاضر معرفی می‌کند.
در عراق البته کمیته پارلمان این کشور اعلام کرد که برای بررسی موضوع و جمع‌آوری اطلاعات در این باره وارد عمل شده هر چند که برخی از مسئولین عراقی اعلان تأسیس یک سازمان دیگر را یک عمل بیشتر رسانه‌ای دانستند.
عباس سروط عضو این کمیته روز گذشته اظهار کرد که کمیته امنیت و دفاع عراق پیشتر نامی از این سازمان نشنیده و تنها در رسانه بود که نام این گروه بر زبان آمد.