یک مقام آمریکایی به «الشرق الأوسط»: از ایران دعوت نمی کنیم زیرا حامی تروریسم است * فرانسه پیشنهاد منطقه امن را می دهد و از موضع روسیه انتقاد می کند

پرزیدنت باراک اوباما و رئیس جمهور نیجریه و دبیرکل سازمان ملل و حیدر عبادی نخست وزیر عراق در افتتاحیه نشست مبارزه با ترورریسم – عکس از آسوشیتد پرس

پرزیدنت باراک اوباما و رئیس جمهور نیجریه و دبیرکل سازمان ملل و حیدر عبادی نخست وزیر عراق در افتتاحیه نشست مبارزه با ترورریسم – عکس از آسوشیتد پرس

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشست مبارزه با تروریسم که در حاشیه جلسات سازمان ملل متحد برگزار می شود تأکید کرد که شکست «داعش» در سوریه ممکن نخواهد بود مگر این که بشار اسد رئیس جمهور سوریه از سلطه کناره گیری کند و رهبر جدیدی بیاید تا مردم سوریه را برای مبارزه با گروههای تروریستی متحد کند.

ایالات متحده، ایران را از مشارکت در نشست مبارزه با تروریسم و افراط گرایی حذف کرد. در این نشست که توسط نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل سازماندهی شد، رؤسای بیش از ۱۰۰ کشور و دولت شرکت کردند.

یک مسؤل ارشد آمریکایی در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» گفت: «ایالات متحده هنوز هم ایران را ضمن کشورهای حامی تروریسم دسته بندی می کند و به همین دلیل از ایرانی ها برای شرکت در نشست دعوت به عمل نیامد».

اوباما در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: «شکست داعش کار آسانی نیست و به وقت زیادی نیاز دارد و شاهد پیروزی ها و شکست هایی خواهد بود و یک نبرد متعارف نیست، بلکه نبردی دراز مدت است که نه تنها بر ضد سازمان داعش بلکه بر ضد ایدئولوژی آن است». اوباما بر ضرورت بسیج کردن تلاش های بین المللی برای جلوگیری از نیروهای افراطی از الهام بخشیدن به دیگران و جذب آن ها و همچنین شکست باور افراطی و تبلیغات آن ها در پایگاه های اینترنتی تأکید کرد. وی گفت: «ما به منظور بالا بردن صدای علمای مسلمان و روحانیونی که با شجاعت بر ضد داعش و برداشت های تحریف شده آن از اسلام ایستادگی می کنند کار می کنیم».

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به نوبه خود گفت که بیانیه های سازمان ملل نشان دهنده افزایش میزان ۷۰ درصدی جریان ورود مبارزان خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور به مناطق درگیر جنگ است. دبیر کل سازمان ملل به شبکه های اجتماعی و روش های گروه های تروریستی در بهره برداری از آن ها اشاره کرد و گفت: «ما باید تلاش برای مبارزه با تروریسم را افزایش دهیم و به جوانان که قربانی افکار افراطی می شوند و در تله استخدام و فرار به سوی سوریه و عراق گرفتار می شوند به صورت ویژه ای توجه کنیم».

از سوی دیگر، فرانسه ضرورت ایجاد منطقه ی پرواز ممنوع در شمال سوریه  و در مرز با ترکیه را تکرار کرد. پاریس در عین حال از موضع سرسخت روسیه نسبت به جنگ در سوریه و بشار اسد رئیس جمهور آن انتقاد کرد. برخی منابع دیپلماتیک فرانسوی از موضعی که پرزیدنت باراک اوباما در خصوص مسئله سوریه اعلام کرد ابراز رضایت کردند.