عکس از صفحه توییتر گروه جیش العدل

عکس از صفحه توییتر گروه جیش العدل

گروه جیش‌العدل که مرزبانان ایرانی را گروگان گرفته، اعلام کرد که تا پایان مذاکرات درباره آزادی اسرا، هیچ خطری جان مرزبانان ایرانی ربوده شده را تهدید نمی‌کند.

جیش‌العدل شب گذشته با صدور اطلاعیه‌ای در وبلاگ خود اعلام کرد «تا پایان مذاکرات هیچ خطری جان اسرا را تهدید نمی‌کند.»

این گروه پیشتر تهدید کرده بود تا چهارشنبه سیزدهم فروردین ماه (۲ آوریل) یکی دیگر از مرزبانان ایران را اعدام خواهد کرد.

در وبلاگ منتسب به جیش العدل آمده: «سازمان جیش العدل به اطلاع عموم مردم میرساند که با وجود هشدار قبلی سازمان مبنی براینکه اگر رژیم به درخواست سازمان در خصوص آزادی زندانیان اهل سنت اقدامی نکند یک تن دیگر از پاسداران اعدام خواهد گشت، لذا سازمان در حکم صادره نسبت به اعدام پاسداران جهت بخشیدن فرصتی دیگر تجدیدنظر نموده است .

در حال حاضر در این میان مذاکرات و رایزنی های در خصوص آزادی اسرا جاری است. لذا به اطلاع عموم میرسانیم که در حال حاضر تا پایان مذاکرات هیچ گونه خطری جان اسرا را تهدید نمی کند و در آینده در این باره بیشتر روشنگری خواهد شد.»

با وجود آن که مطلب منتشر شده در وبلاگ جیش‌العدل نشان از آن دارد که مذاکره درباره آزادی مرزبانان در جریان است، تا کنون مقام‌های ایرانی درباره این موضوع به صراحت اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

در عین حال بنا بر اظهار نظر یک منبع آگاه ایرانی در گفتگو با شرق پارسی حسن روحانی رییس جمهور ایران قرار است در روز ۲۰ فروردین به استان سیستان و بلوچستان سفر کند. هدف این سفر تحکیم رابطه دولت مرکزی ایران با مردم بومی و متنفذین استان سیستان و بلوچستان است و همچنین اعلام اخبار نویدبخش در مورد سرنوشت گروگان های ایرانی است.

جیش‌العدل از ایران خواسته در قبال آزادی مرزبانان، ۵۰ عضو زندانی این گروه، ٢٠٠ نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و همچنین ۵۰ نفر از زنان سنی را که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، آزاد کند.

پنج مرزبان ایرانی ۱۹ بهمن ماه سال گذشته در منطقه مرزی مشترک با پاکستان در جنوب شرق ایران به اسارت گرفته شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که تلاش کرده‌اند در مذاکره با طرف پاکستانی زمینه آزادی این مرزبانان را فراهم کنند.

گروه جیش‌العدل سوم فروردین سال جاری در اعلامیه‌ای در وبلاگ و توئیتر خود گفته بود که یکی از این مرزبانان به نام «پاسدار گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر» را «در راستای اعلام قبلی سازمان مبنی بر قصاص خون شهید علی نارویی به دار آویخته» است.

علی لاریجانی روز یکشنبه ۲۳ مارس گفت موضوع ربوده شدن ۵ مرزبان ایرانی “جنبه امنیتی و سیاسی” دارد و برای آزادی آنها باید از “دیپلماسی” بیشتر استفاده کرد.

بر سر نحوه برخورد اسلام آباد با قضیه ربوده شدن سربازان ایرانی در مرز پاکستان بین دو کشور همسایه، پاکستان و ایران تنش ایجاد کرده است. یک مقام پاکستانی ۳۰ مارس اعلام کرده است هیچ اطلاعاتی از وجود سربازان ربوده شده ایرانی در خاک پاکستان وجود ندارد.

سرتاج عزیز مشاور نخست ‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «جیو» پاکستان گفته بود: «اگر چه ایران ادعاهایی بر ضد پاکستان مطرح کرده اما هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه سربازان ربوده شده به داخل خاک پاکستان آورده شده‌اند ارائه نکرده است.»

وی گفته بود: «اگر ایران اطلاعاتی در این زمینه دارد، می‌تواند آن را در اختیار ما قرار دهد و ما حاضریم عملیات مشترکی با آنان در این باره انجام دهیم.»

عبد‌الرئوف ریگی سخنگوی گروه جیش العدل هم هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه امت پاکستان ادعا کرده بود که این گروه از پاکستان یا سایر کشورها وارد خاک ایران نمی‌شود بلکه پایگاه اصلی این گروه داخل خاک ایران است.

از طرفی دیگر یک منبع آگاه در ایران در تماس با شرق پارسی اعلام کرد که مرزبانان ایرانی به گروگان گرفته شده توسط گروه جیش العدل در مناطق تحت نفوذ تکفیری ها و طالبان در افغانستان نگهداری می شوند، نه پاکستان. به نقل از این منبع آگاه، اگر گروگان ها در پاکستان بودند تا به حال اطلاعاتی از محل اختفای آنها با توجه به حساسیت دو دولت ایران و پاکستان به این موضوع به دست آمده بود.

بنا بر اظهار نظر این مقام آگاه محل اختفای این گروه که به رهبری صلاح الدین فاروقی که نام اصلی وی عبدالرحیم ملازاده است، دقیقا مشخص نیست، اما احتمال حضور آنها در افغانستان قطعا بشتر از پاکستان است.

در طی این مدت برخی از شخصیتهای صاحب نفوذ و ریش سفیدان منطقه به خصوص مولوی عبدالمجید امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت و گوهایی با این گروه داشتند تا مرزبانان را آزاد کنند اما تا این لحظه به نتیجه ای نرسیده است.