جو بایدن به خاطر اظهاراتش درباره ترکیه از اردوغان عذرخواهی کرد

جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی در دانشگاه هاروارد آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

معاون رییس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با رییس جمهور ترکیه رسما از اظهاراتش درباره حمایت آنکارا از تروریسم در سوریه عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از منابع آگاه در دفتر ریاست جمهوری ترکیه، جو بایدن در این تماس تلفنی با اردوغان، از اظهاراتش علیه ترکیه در برابر دانشجویان دانشگاه هاروارد، عذرخواهی کرده است.

در پی این سخنان، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اظهارات معاون رییس جمهور آمریکا را غیرقابل قبول خواند.

بایدن در این سخنان، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه را حامی گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه، معرفی کرده بود.

همچنین کندرا بارکوف، سخنگوی معاون رییس جمهور آمریکا در بیانیه ای که از طریق ایمیل منتشر شد، گفت که معاون رییس جمهور آمریکا روز شنبه «به خاطر اشاراتی مبنی بر اینکه ترکیه و دیگر متحدان و شرکا در منطقه عمدا به گروه داعش امکانات داده و یا اینکه رشد این گروه و دیگر تندروهای خشن در سوریه را تسهیل کرده است، عذرخواهی کرد.»

وی افزود: «آمریکا به شدت به تعهدات و فداکاری های متحدان و شرکایش در سراسر دنیا در مقابله با داعش، از جمله از سوی ترکیه ارج می نهد.»

در عین حال، جو بایدن تنها کسی نیست که چنین اتهامی را علیه ترکیه مطرح کرده است. دولت ترکیه در ماه های اخیر بارها از سوی طرف های مختلف و حتی بعضی فعالان سیاسی در خود این کشور به حمایت و حتی مسلح کردن گروه داعش متهم شده است.

چندی پیش مقامات حزب جمهوری خلق ترکیهکه قدیمی ترین حزب سیاسی ترکیه محسوب می شود، او را به تسلیح داعش در سوریه و عراق متهم کردند.

مقامات این حزب گفته اند که ترکیه علاوه بر درمان مجروحان وابسته به گروه داعش، نفت دزدی این گروه را خریداری می کند.

همچنین برخی محافل سیاسی چندی پیش با اشاره به گزارش های اطلاعاتی بین المللی به روزنامه الدیار گفته اند که ترکیه ورود عناصر گروه داعش از خاک ترکیه را با همراهی نیروی هوایی ترکیه در راستای سرمایه گذاری سیاسی و رزور جایی برای خود در نقشه سیاسی جدید منطقه خاورمیانه تسهیل کرده است و ترکیه از طریق حمایت از عملیات گروه داعش در عراق تلاش می کند تا خود را در بورس کشورهایی که در تلاش برای رهبری اهل سنت در منطقه هستند، تحکیم بخشد.

الشرق الاوسط:
Related Post