عربستان سعودی محکوم می کند و بر ادامه حمایت ائتلاف از مشروعیت تأکید می کند

یمنی ها در حال بررسی آثار حمله انتحاری که کاروان جفعر محمد سعد فرماندار عدن را در مرکز التواهی هدف قرار داد – عکس از رویترز

یمنی ها در حال بررسی آثار حمله انتحاری که کاروان جفعر محمد سعد فرماندار عدن را در مرکز التواهی هدف قرار داد – عکس از رویترز

در حالی که محکومیت ترور سرلشکر جعفر محمد سعد فرماندار عدن به همراه ۶ تن از معاونانش در انفجاری که کاروان او را در جنوب پایتخت موقت هدف قرار داد در داخل و خارج از یمن ادامه دارد، انگشت اتهام رسمی به شبه نظامیان وابسته به حوثی و علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن نشانه رفت.

ریاست جمهوری یمن باندهای تبهکار شبه نظامیان حوثی و صالح را به دشمنی با شهروندان عدن و کشور متهم کرد. در همین راستا علی شایف الحریری، سخنگوی مقاومت جنوبی به «الشرق الاوسط» گفت: «داعشی های صالح و حوثی این گونه عملیات تروریستی را در عدن انجام می دهند». دولت یمن نیز به نوبه خود به دستگاه های امنیتی دستور داد هر چه سریعتر عاملان جنایت را شناسایی کند و مجرمان را دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل دهد.

در همین راستا، عربستان سعودی جنایت ترور فرماندار عدن و تعدادی از همراهان وی را به شدت محکوم کرد. یک منبع در وزارت خارجه عربستان سعودی گفت: «دست های خیانکاری که این بی گناهان را در عدن هدف قرار داد، نخواهند توانست تلاش کشورهای ائتلاف در حمایت از دولت قانونی یمن و بازگشت امنیت و ثبات در سراسر این کشور را تحت تأثیر قرار دهند».

ترور سرلشکر سعد تنها یک روز پس از سفر اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به عدن و رایزنی با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در خصوص روند سیاسی و مذاکرات مورد انتظار بین طرف های درگیر در نیمه ماه جاری صورت گرفت. فرماندار عدن در جلسه ای که دو روز پیش با برخی از رهبران سازمان های جامعه مدنی داشت، طی سخنانی  درباره طرح ها و برنامه های آینده تأکید کرده بود که عدن در سال ۲۰۱۶ شاهد شگفتی شادی آفرینی خواهد بود.