Categories: دیدگاه

جهان همچنان در سعودی سرمایه‌گذاری می‌کند

 

 

 

در حالی که حکومت ها در سطح جهان برای جلب سرمایه گذاری های خارجی تلاش می کنند، و برای جذب سرمایه گذاری های کلان خارجی در یک شرایط جهانی آشفته و آگنده از دیگرگونی های سیاسی و اقتصادی به هر قیمتی به تکاپو می افتند، ما می بینیم که در ساعات نخست کنفرانس آینده سرمایه گذاری که دیروز در شهر الریاض برگزار شده مملکت خبر از امضای تفاهم نامه و قراردادهایی می دهد که ارزش آنها بالغ بر بیش از ۵۰ میلیارد دولار برآورد می شود، که در عرصه های نفت و گاز و صنعت و زیر ساخت های دولتی میان مملکت و شرکت های جهانی بین المللی مانند «ترافیگورا» و «توتال» و «هیوندای» و «نورینکو» و «شلومبرگر» و … امضا شده است. توافق نامه های این شرکت های جهانی بزرگ حاکی از آن است که آنها مملکت را یک فرصت سرمایه گذاری ایمن تلقی می کنند. از این رو آنها به سرعت این فرصت را غنیمت شمرده و وارد چرخه سرمایه گذاری مشوق و سودزای مملکت عربی نمودند. در واقع صندوق سرمایه گذاری مملکت سعودی یک خانه امنیت بخش به شمار آمده و به همین خاطر دولت ها و شرکت ها و بانک های بین المللی تلاش می کنند وارد حریم امن آن شوند. با وجود همه بحران های گرادگرد منطقه مشاهده می کنیم که اقتصاد مملکت در برابر همه مشکلات سیاسی و اقتصادی کوچک و بزرگ منطقه بدون صدمه ایستاده و همگان دریافته اند که اگر برای سرمایه گذاری در مملکت نشتابند فرصت را از دست خواهند داد.

علی رغم همه فشارهای رسانه ای که بر علیه مملکت در هفته های گذشته طرح ریزی شده و با وجود همه تلاش های صورت گرفته برای فشار آوردن بر سرمایه گذاران مختلف که در ممکلت فعالیت می کنند، می بینیم که منافع تجاری اولویت نخست همگان بوده، و اقتصاد آن توانسته به بهترین شکل ثبات خود را به اثبات رساند، و همگان را برای سرمایه گذاری جذب نماید. در واقع هیچ کشوری مانند ممکلت برای سرمایه گذاران سودزا نبوده و این اقتصاد توانایی بالایی را برای مواجه شدن با بحران از خود نشان داده است. این کشور عضو گروه بیست بوده و بزرگترین اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به شمار می رود که یک پنجم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد. و همچنین ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای عربی مختص بدان است و مملکت در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ میزان سرمایه گذاری خود را به ۵۰ درصد برساند. اضافه بر موقعیت ژئوپولتیک مملکت که حد فاصل میان اروپا و آسیا و آفریقا و شبه قاره هند است و هیچ کشوری موقعیت آن را ندارد.

اینک فرصت آن به دست آمده که در مملکت سرمایه گذاری کرد، و هر که برای سرمایه گذاری در این کشور نشتابد فرصت بزرگی را طبق گفته عبدالعزیز الغریر رئیس بانک مشرق از دست خواهد داد. او در گفتگویی با شبکه العربیه بر این عقیده است که هر کس طی سه سال آینده اقدام به سرمایه گذاری در مملکت نکند فرصت بزرگی را از دست خواهد داد. واقعیت این است که سرمایه گذاران همراه اموال بسیار خود از اقصی نقاط عالم برای سرمایه گذاری می آیند، اما مشارکت با دولتی که همه شرایط موفقیت اقتصادی را داشته باشد یک فرصت کم نظیر است و مساله ای مانند خاشقجی که هدف خلق یک بحران سیاسی را در سر داشت نمی تواند تاثیر بسزایی در این فعالیت ها داشته باشد، هرچند که طراحی این قضیه و سناریوهایی درامتیک آن در مقابل یک رخداد اقتصادی در مملکت ناکام مانده است. البته حتی سرمایه گذارانی که به شدت مورد فشار قرار گرفته اند اخیرا پی بردند که باید پیگیر منافع خود باشند و البته سرمایه گذارانی که از حضور در این کنفرانس باز ماندند در مقابل حضور پادشاه اردن و نخست وزیران پاکستان و امارات و لبنان و ولی عهد بحرین که برای حضور پافشاری می کردند مبهوت شدند و حضور این سران بر هر گونه غیبت دیگران سرپوش گذاشته و پشتیبان درخوری برای این کنفرانس بود.

۵۰ ملیار دولار سرمایه گذاری نه تنها آرزوی هر دولتی است، اما مهمتر این است که این سرمایه گذاریها مملکت را انتخاب کرده و بهترین اثبات است برای این مدعا که مملکت همه سوء تهمت ها را رد می کند؛ و بحران ها هر چقدر که سخت باشند سپری خواهند شد و دولت های عاقل می توانند این بحران ها را پشت سر گذارند و آنها را به انقیاد درآورند.

سلمان الدوسری: روزنامه‌نگار سعودی و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط
Related Post