راهپیمایی میلیونی امروز در پاریس.. «اولین احضار شده» از راه ترکیه به سوریه رفت

تظاهر کنندگان با در دست داشتن قلم هایی بزرگ به عنوان نمادی برای آزادی بیان  روز گذشته در تظاهراتی در شهر مارسی در جنوب فرانسه (آ.ف.ب)

تظاهر کنندگان با در دست داشتن قلم هایی بزرگ به عنوان نمادی برای آزادی بیان روز گذشته در تظاهراتی در شهر مارسی در جنوب فرانسه (آ.ف.ب)

جهان با پاریس اعلام همبستگی می کند، امروز پاریس شاهد یک «راهپیمایی میلیونی» در اعتراض به حمله تروریستی مجله «شارلی ابدو» خواهد بود، که جمع کثیری از رهبران عرب و اروپایی در کنار فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در آن شرکت می کنند.

پاریس اقدامات امنیتی لازم را برای استقبال از صدها هزار نفر از تظاهر کنندگان برای راهپیمایی بعد از ظهر امروز به کار گرفته است. این راهپیمایی منحصر به فرد است و تا کنون پایتخت فرانسه هرگز در تاریخ خود نظیر آن را در ندیده است. ملک عبدالله پادشاه اردن به همراه همسرش ملکه رانیا در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد. همچنین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، مهدی جمعه نخست وزیر سابق تونس، به علاوه نمایندگانی از کشورهای عربی مانند مغرب و امارات و دهها نماینده از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین در این راهپیمایی مشارکت خواهند داشت.

جان اف اودریان، وزیر دفاع فرانسه، تصمیم گرفت برای حفظ امنیت پاریس و مناطق راهپیمایی، ۵۰۰ سرباز اضافی را به نیروهای امنیتی اضافه کند.

از سوی دیگر، سازمان القاعده در یمن، مسؤلیت حمله به مقر مجله «شارلی ابدو» را به عهده گرفت و علت این کار را پاسخ به کاریکاتورهای این مجله بر ضد اسلام عنوان کرد. حارث النظاری، یکی از رهبران این سازمان، در یک پیام صوتی، به فرانسویان هشدار داد که حملات بیشتری بر ضد آنان انجام خواهد داد.

در حالی که نیروهای امنیتی همچنان در جستجوی خانم «حیات بومدین»، دوست احمدی کولیبالی یکی از سه فرد مسلحی که دو روز پیش به قتل رسیدند، می باشند، گزارش های رسیده حاکی از آن است که این خانم، اخیراً از راه ترکیه به سوریه سفر کرده است. یک منبع امنیتی ترک با تأکید ورود این خانم به ترکیه گفت: « حیات بومدین در دوم ماه ژانویه وارد ترکیه شد و گمان می کنیم که وی در اورفا در جنوب ترکیه بود». وی افزود که ایشان احتمالاً اینک در سوریه باشد.