بمباران غزه توسط اسراییل - عکس از خبرگزاری فرانسه

بمباران غزه توسط اسراییل – عکس از خبرگزاری فرانسه

وضعیت تراژیکی که در غزه شکل می گیرد و تجاوز مجرمانه اسراییل علیه فلسطینی ها مساله جدیدی نیست. این تنها فصل دردناک، غم انگیز، تکراری و طولانی دیگری از تجاوز اسراییل علیه فلسطین است. اما مساله جدید شیوه گزارش جنگ است.

هر دور از تجاوزات مجرمانه اسراییل علیه غزه سهم منصفانه خود را از پوشش رسانه ای داشته است، اما این روند به طور خاص در غرب کاملا به نفع اسراییل بوده است. «مقاومت» فلسطین به «تروریسم» تبدیل شده است، درحالی که اسراییلی ها به عنوان قربانی به تصویر کشیده می شوند. تمام این جریان با هدف ترویج یک دیدگاه کاذب از رویدادهای کنونی منطقه، صیقل دادن تصویر اسراییلی ها در پیش چشم دنیا و آشفته کردن وضعیت صورت می گیرد. یعنی آنهایی که با این پوشش های رسانه ای تعامل دارند نمی توانند حقیقت را ببینند و نسخه متعصبانه ای از وقایع به آنها ارائه می شود.

اسراییل در ترویج جهان بینی خود مهارت کافی دارد و به سختی تلاش می کند اندیشه هایی را که می کارد، برداشت کند. تلاش هایی در راستای انتقاد از اسراییل، بدون توجه به ماهیت نقد اقداماتی هستند که از آنها با عنوان یهودستیزی یاد می شود. بسیاری از روزنامه نگاران برجسته و شخصیت های رسانه ای قربانی چنین وضعیتی شده و از کار اخراج شده اند، جرم آنها چیزی بیشتر از شنا در جهت عکس مسیر و گفتن امری متفاوت و نزدیک به حقیقت نبوده است.

این درحالی است که مساله ای تعجب برانگیز در رابطه با تجاوز کنونی اسراییل علیه غزه در رسانه های امروز در جریان است. رسانه های دیجیتالی به ویژه رسانه های اجتماعی توانستند این محدودیت ها را کنار بزنند. ما شاهد یک انقلاب رسانه دیجیتال بودیم که نمی توان آن را نادیده گرفت. رسانه دیجیتال خارج از کنترل اسراییل و رسانه های سنتی است که سعی دارند از روایت کاذب و دروغ اسراییل پشتیبانی کنند. امروز عموم مردم به سادگی آنلاین می شوند و خودشان می بینند که چه اتفاقاتی در جریان است و در حقیقت در این میان خود از طریق روزنامه نگاری شهروندی نیز حضور فعال دارند.

اسراییل با مساله ای بغرنج رو به رو شده است و دیگر نمی تواند چون گذشته غرب را متقاعد کند که خود قربانی این ماجراست. وقتی تصاویر قساوت هایی که اسراییل مرتکب شده در دسترس همه قرار گرفته، دیگر نمی تواند ادعا کند که تنها کشور در منطقه است که در ارزشهای معمول با غرب ” متمدن” اشتراک دارد.

امروز با وجود گروه ها و وب سایت هایی که اخبار کذب و گمراه کننده خود را از طریق رسانه های طرفدار اسراییل ارائه می کنند، مردم غرب به دریافت اخبار از بیش از یک منبع عادت کرده اند.
این نمونه را می توان در اجبار شبکه ان بی سی آمریکا برای تغییر تصمیمش در راستای خارج کردن خبرنگارش ایمن محی الدین از غزه مشاهده کرد. شبکه ان بی سی پس از گزارش زنده احساسی و مستند محی الدین از کشته شدن چهار پسر بچه فلسطینی در یک همه اسراییل محی الدین را خانه نشین کرد.

ان بی سی مدعی شد که این اقدام براساس نگرانی های امنیتی بوده است، اما تصمیمش را پس از انتقاد شدید طرفداران محی الدین در فیس بوک و توییتر تغییر داد و وی را بار دیگر به غزه اعزام کرد. محی الدین خبرنگار مصری- آمریکایی یکی از مهم ترین خبرنگارانی است که رویدادهای غزه را به شکلی حرفه ای، موثق و متعادل پوشش می دهد.

این ماجرا به وضوح نشان می دهد که شرایط تغییر کرده است. مصاحبه ها و میزگردهایی که درباره غزه برگزار می شوند شاهد حضور مفسران و مجریانی هستند که جرأت به چالش کشیدن مهمانان اسراییلی خود را درباره جنگ دارند و از آنها سوالات تند و تیزی می پرسند که شاید تا همین چند سال پیش قابل قبول نبود. همه این تحولات الهام گرفته از رویدادهای رسانه دیجیتال است.

صرف نظر از نتایج این جنگ نظامی در غزه، جنگ دیگری در حیطه رسانه درجریان است و تردیدی نیست که رویکرد یک جانبه گرایی در این جنگ به مراتب کمتر است.