شورای امنیت در صدد مجازات رهبر «انصار الله»… و تحمیل انزوای بین المللی

عناصری از جوانان جنبش جنوبی در حال محافظت از یکی از مؤسسات رسمی در عدن پس از باز پس گیری از حوثی ها (عکس از: رویترز)

عناصری از جوانان جنبش جنوبی در حال محافظت از یکی از مؤسسات رسمی در عدن پس از باز پس گیری از حوثی ها (عکس از: رویترز)

منابع محلی یمن به «الشرق الأوسط» تأکید کردند که عناصر جنبش «انصار الله» حوثی تعدادی از هواپیماهای نظامی مدل سوخو را از بندر استان الحدیده به استان صعده، جایگاه اساسی حوثی ها، منتقل کردند. این هواپیماها جزیی از یک محموله سلاح های روسی بود که چند روز پیش به یمن رسید.

یمن پیش از به دست گرفتن قدرت توسط حوثی ها، یک معامله تسلیحاتی انجام داده بود.

این در حالی است که منابع رسمی یمنی تا کنون این خبر را تأیید و یا تکذیب نکرده اند، در همین حال سفارت روسیه در صنعا تأکید کرد که مسکو در خصوص معاملات تسلیحاتی با «نهادهای رسمی تعامل می کند نه دیگران».

این تحولات در حالی صورت می گیرد که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری نشستی در مورد اوضاع یمن و بررسی اعمال تحریم علیه حوثی ها آماده می شوند. یک دیپلمات برتانیایی به «الشرق الأوسط» گفت که پس از خودداری حوثی ها از اجرای قطعنامه شورای امنیت که روز یکشنبه گذشته صادر شده بود اینک اعضای این شورا اتخاذ گامهای دیگری را بررسی خواهند کرد. وی افزود که این نشست به بررسی اعمال تحریم بر علیه حوثی ها خواهد پرداخت و این تحریم ها رهبر آنها، عبدالملک الحوثی و برخی معاونان وی را در بر خواهد داشت. بطوری که این تحریم ها شامل بلوکه شدن دارایی های آنها خواهد شد علاوه بر این محدودیت هایی در تحرک آنها و انزوای بین المللی بر آنها اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر، مطالبات برای آزاد سازی عبدربه منصور هادی که از سوی حوثی ها در حصر خانگی به سر می برد، به علت وخیم شدن اوضاع جسمانی وی بالا گرفت. یکی از مشاوران هادی به «الشرق الأوسط» گفت: «رئیس جمهور از مشکلات قلبی رنج می برد و قرار دادن وی در حصر خانگی و تحولات جاری، باعث تشدید وضعیت جسمانی وی شده است».