«اتهام به تروریسم» باعث برافروخته شدن آتش بحران دیپلماتیک بین بغداد و ابوظبی می شود

iraq-31052015-001

انتشار ویدیویی از آتش زدن مردی که گمان می رود از عناصر سازمان داعش باشد توسط مسلحان بسیج مردمی در عراق شوک ایجاد کرد. در ویدیوی پخش شده عاملان این جنایت لباسی نظامی به تن داشتند و علامت «گردان امام علی» بر لباس آن ها دیده می شود، به طوری که این امر باعث شد فرماندهان بسیج مردمی و سازمان «گردان امام علی» این جنایت را محکوم کنند و دست داشتن در این عمل را تکذیب کنند.

«گردان های امام علی» که در تصویر عناصر آن در حالی دیده می شوند که اقدام به آتش زدن مردی می کنند، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «گردان های ما با آنچه پخش شد هیچ ارتباطی ندارند و ما هیچ جناح یا مبارزی در منطقه الکرمه در استان انبار یعنی منطقه ای که جنایت در آن رخ داد نداریم».

کریم النوری سخنگوی رسمی بسیج مردمی نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «موضع ما نسبت به این گونه فیلم ها و تصاویر روشن است، و این کارها تنها با هدف بدنام کردن نیروهای عراقی و بسیج مردمی انجام می شود».

از سوی دیگر، بین عراق و ابوظبی بحرانی دیپلماتیک شعله ور شد. روز گذشته دولت عراق از اظهارات اخیر شیخ عبد الله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات در مسکو که حکومت های عراق و سوریه را متهم کرده بود در رشد پدیده تروریسم در منطقه کمک می کنند ، ابراز تعجب کرد. ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در بیانیه ای گفت: « بین ما و جناب وزیر خارجه (امارات) گفتگویی مستقیم است»، وی اشاره کرد: «ابهام وجود دارد و باید پرس و جو می کرد».