حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» لبنان از طرفداران خود خواست از مباحث جدلی امتناع ورزند

بیروت: پاولا اسطیح

موضع‌گیری تند حسن نصرالله دبیرکل «حزب الله» لبنان در آخرین سخنرانی خود علیه ولید جنبلاط رییس حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» این کشور، باعث ایجاد یک چالش جدید بین این دو حزب شد که روابط و اختلافات سیاسی و استراتژیک آنها را تحت تاثیر قرار داد.
به گزارش الشرق الاوسط، جنبلاط با واکنش سریع خود این تشدید موضع‌گیری را کنترل کرد، و با آرامش و گفت و گو خواستار جلوگیری از مباحثات و مناظرات بین طرفداران دو طرف شد.
هر چند نزدیکان به «حزب الله»، آنچه بر زبان نصرالله آمد را «در پاسخ به آغاز حمله جنبلاط علیه این حزب دانستند. که این حزب و ایران را به اخلال در روند تشکیل دولت متهم کرده است».
یک عضو برجسته در حزب «سوسیالیست» با اشاره به سخنان اخیر نصرالله تاکید کرد که این حزب به طور قاطع نمی‌خواهد به بحث و جدال با حزب الله و یا هر حزب دیگری وارد شود.
وی در اظهارات خود به «الشرق الاوسط» گفت: «جنبلاط به شیوه خود پاسخ مورد نیاز را داد».
وی افزود: «ما به هر حال در چند مسأله با حزب الله هیچ تفاهم نظری نداریم و این مسأله بر هیچکس پوشیده نیست».
برخی منابع یادآور شدند که این حزب «سوسیالیستی» سردمدار مخالفت با حزب الله است و این امر بیانگر وجود شکاف عمیق در نگرش و گفتمان این دو حزب در مسائل ملی، سیاسی داخلی و منطقه‌ای است.
پیش از این، حزب سوسیالیست از تمام اعضا و هواداران خود خواسته بود از ورود به بحث‌های جدال برانگیز در فضای مجازی امتناع ورزند.
جنبلاط در واکنش به نصرالله گفت: «آقای حسن هم اکنون در فرانسه، رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان پس از ۱۰۰ سال از وقوع جنگ جهانی اول، بر آشتی و صلح تأکید می‌کنند. من به عنوان یک شهروند عادی به شما پیشنهاد می‌کنم تا در مورد یک موضوع و آن هم جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و گرسنگی به دور از موشک‌های ایرانی و سوریه، به گفتگو بنشینیم».